چکیده:
کودکان در دوره 3 تا 6 سالگی در دوره رشد طلایی حرکتی قرار دارند. هدف این مطالعه تدوین یک برنامه آموزشی بازی- محور و تعیین اثربخشی این روش به منزلۀ یک مدل بومی روی توسعه مهارتهای حرکتی پایه کودکان 3 تا 6 ساله است. نمونه مورد مطالعه 210 کودک دختر و پسر با میانگین سنی (8/02±4/1) شهر تهران بودند که به شکل دردسترس در این پژوهش شرکت کردند. روش پژوهش به شکل نیمه آزمایشی بود که افراد به شکل تصادفی در دو گروه تجربی (108 نفر) و گروه کنترل (102 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی از ابتدای مهر ماه 1395 تا انتهای خرداد ماه 1396و هر هفته یک جلسه برنامه آموزشی روپا را اجرا کردند. گروه کنترل نیز به روش معمول در طول این مدت به فعالیتهای آموزشی خود مشغول بودند. گردآوری اطلاعات از طریق آزمون دنور-2 و در سه مرحله (پیش آزمون، پس آزمون، آزمون پیگیری) انجام گرفت. دادهها از طریق آزمون تی مستقل و وابسته با (0/50=α) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی روپا سبب بهبود معنادار مهارتهای حرکتی درشت کودکان مورد مطالعه شد و این اثرات تا مدت سه ماه ماندگاری خود را حفظ کرد (0/01> P). نتایج این مطالعه نشان میدهد که از بازیهای حرکتی روپا میتوان به عنوان یک برنامه موثر برای توسعه مهارتهای پایه حرکتی درشت کودکان 3 تا 6 ساله بهرهگرفت. پژوهش حاضر تایید کننده نظریههای مربوط به آموزش با بازی به کودکان خردسال است.
خلاصه ماشینی:
در مرور ادبيات تحقيقي گذشته داخل کشور مطالعات پراکنده و گوناگون با هدف توسعه مهارتهاي حرکتي کودکان پيش (سنه و همکاران ، ١٣٨٧؛ يونسيان و همکاران ، ٢٠١٢) و پس (عمارتي و همکاران ،١٣٩٠؛ محمدي و همکاران ، ١٣٩٤) از ورود به مدرسه انجام گرفته که همۀ اين مطالعات تأثيرات کوتاه مدت يک مداخله را روي بهبود کارکردهاي حرکتي سنجيده اند و تاکنون به تهيه يک برنامه آموزشي بازي- محور که قابل اجرا در فضاي مهد کودک به عنوان کلاس ورزش باشد کمتر توجه شده است .
از آنجايي که تاکنون به تهيه و تدوين يک برنامه آموزشي بازي- محور و بومي که به عنوان کلاس ورزش قابليت اجرا در فضاي مهدکودکهاي داخل کشور را داشته باشد، کمتر توجه شده است ، بنابراين پژوهش حاضر تلاشي است به منظور پاسخ به اين پرسش که آيا يک دوره ٩ ماهه اجراي برنامه آموزش ورزشي بازي-محورِ روپا در قالب کلاس ورزش مهد کودک سبب افزايش مهارتهاي حرکتي درشت کودکان ٣ تا ٦ ساله ميشود يا خير و اينکه آيا اين تأثيرات پس از سه ماه اثرات خود را حفظ مي کنند يا خير.
نتايج اين پژوهش نشان داد که برنامه روپا منجر به رشد مهارتهاي حرکتي درشت کودکان شده است .
Urdan & Schoenfelder پيشنهاد کاربردي پژوهش حاضر به مربيان و مديران مهدهاي کودک و پيش دبستاني اين است که اجراي فعاليتهاي ورزشي در مهدکودک نياز به داشتن برنامه اصولي و طبقه بندي شده سالانه و دانش رشد و يادگيري حرکتي دارد.
Development and evaluation of a basic physical and sports activity program for preschool children in nursery schools in Iran: An interventional study.