چکیده:
پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرات عمیق و گستردهای در کسبوکارهای تجاری و خدماتی به وجود آورده و در نهایت باعث به وجود آمدن شاخه جدیدی از علم به نام تجارت الکترونیکی شده است. بهطوریکه هر شرکت و بنگاه تجاری برای بقا و توسعه خود نیازمند استفاده و بهرهجویی از این علم است. درآمدزایی بالای صنعت گردشگری که سومین صنعت درآمدزای جهان است باعث رقابت کشورها برای جذب هر چه بیشتر گردشگران شده است. بدین جهت از روشهای مختلف بازاریابی برای جذب و حفظ گردشگر استفاده مینمایند. یکی از ابزارهای مفید تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیکی است که با پوشش جهانی امکان رسیدن شرکتها به بازارهای بینالمللی را فراهم ساخته است. اکوتوریسم رویکرد جدید گردشگری در طبیعت است که در سالهای اخیر مطرحشده و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. کشور ایران با دارا بودن قابلیت اکوتوریسم چهار فصل، میتواند اکوتوریستهای سراسر جهان را در تمامی ایام سال جذب کرده و باعث افزایش درآمدهای ارزی شود. در این پژوهش با مطالعه دقیق در زمینه بازاریابی الکترونیکی و روشهای مختلف آن مدل بازاریابی الکترونیکی برای توسعه اکوتوریسم کشور طراحی شده است.
خلاصه ماشینی:
طراحی مدل بازاریابی الکترونیکی برای توسعه اکوتوریسم ندا تقوی سنوکش "/>*، بابک اصغری آژیری "/> چکـیده پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیرات عمیق و گستردهای در کسبوکارهای تجاری و خدماتی به وجود آورده و در نهایت باعث به وجود آمدن شاخه جدیدی از علم به نام تجارت الکترونیکی شده است.
بازاریابی گردشگری فرایندی است تعاملی میان عرضهکنندگان و مصرفکنندگان (گردشگران) که طی آن کالاها و خدمات گردشگری در محیطی که خاص این صنعت است، مبادله میشود (حیدری چیانه، 3:1379) بر اساس مطالعات انجامشده قادری (2014) بیش از 90 درصد تبلیغات و فروش شرکتهای مختلف گردشگری در جنوب شرق آسیا از طریق اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است.
2- بررسی منابع 2-1- پیشینه تحقیق منصوره حیدری (1396) در پژوهشی تحت عنوان بررسی تأثیر بازاریابی اینترنتی برافزایش تعداد گردشگران در صنعت گردشگری با استفاده از روش معادلات ساختاری (موردمطالعه شهر اصفهان) به بررسی رضایتمندی و وفاداری گردشگران با ارائه خدمات باکیفیت الکترونیکی پرداخته است.
با ظهور دستگاه چاپ و رادیو و تلویزیون و رایانه، بازاریابی نیز نقشهای خاص خود را ایفا نموده و سعی نموده تا با استفاده از این ابزارهای فنّاورانه به نحوی در راستای دستیابی به اهداف خود استفاده نماید (ثمودی و همکاران، 1397) بازاریابی گردشگری: بازاریابی گردشگری فرایندی است تعاملی میان عرضهکنندگان و مصرفکنندگان (گردشگران) که طی آن کالاها و خدمات گردشگری در محیطی که خاص این صنعت است، مبادله میشود (حیدری چیانه، 3:1379) گردشگری الکترونیکی: گردشگری الکترونیکی به استفاده از تجارت الکترونیک درزمینهٔ سفر و گردشگری اشاره میکند و عبارت است از بهکارگیری فناوری نوین برای ارائه سرویسهای موردنیاز گردشگران.