چکیده:
یکی از مسائلی که ذهن قرآنپژوهان را به خود مشغول ساخته، مسئلة روششناسی تفاسیر و تاویلات عرفاست. از جمله مهمترین فواید روششناسی تفسیر عرفانی این است که نگاه منفی برخی از اندیشمندان علوم قرآنی را به تفسیرهای باطنی عرفا تغییر میدهد. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و تحلیلی است. روش بهکاررفته در این نوشتار، اسنادی و روش جمعآوری دادهها کتابخانهای است و دادههای مورد نیاز از طریق ابزار فیشبرداری گردآوری شدهاند. دربارة روش تفسیری اهل معرفت، دیدگاههای گوناگونی مطرح شده است. گروهی روش تفسیری اهل عرفان را خلاف روشهای متداول تفسیری و قواعد عقلایی فهم متن میدانند و گروهی دیگر تفاسیر عرفانی را ذوقی و غیر روشمند میخوانند. به نظر نگارنده، تفسیر عرفانی یا تاویل، روشمند بوده و دارای مبانی و اصول مختص به خود است. یکی از این روشها، که اهل معرفت به آن اشاره کردهاند، روش شهودی مستقیم است. از جمله ابزار و شروط نیل به باطن کلام در این روش، طهارت باطنی قاری، تلاوت مداوم و مکرّر آیات قرآن، و تدبر و تفکر همراه با حضور قلب است.
خلاصه ماشینی:
از جمله ابزار و شروط نیل به باطن کلام در این روش، طهارت باطنی قاری، تلاوت مداوم و مکرّر آیات قرآن، و تدبر و تفکر همراه با حضور قلب است.
تأویل عرفانی، روش شهودی مستقیم، طهارت باطنی، تلاوت مداوم، تدبر مقدمه مکتب تفسیر عرفانی مبتنی بر مبانی خاص است و در فرایند تفسیر، از روشهای ویژهای بهره میبرد؛ اما فقدان اثر تفصیلی مستقل دربارة روش و مبانی تفسیر عرفانی و نیز دشواری فهم سخنان عرفا، موجب شده است این مکتب تفسیری از جانب برخی اندیشمندان علوم اسلامی مورد تردید و اشکال، و گاه انکار قرار گیرد؛ ازاینرو به نظر میرسد روششناسی تفسیر عرفانی و تبیین ابزار و شرایط آن، نگاه اندیشمندان علوم اسلامی، به ویژه قرآنپژوهان را به تفسیرها و تأویلهای عرفانی تغییر دهد و زمینة تحقیق بیشتر در موضوع تفسیر عرفانی را فراهم آورد.
در این روش، سالک الی الله و عارف بالله در پی انس و الفتی که از طریق مداومت بر مطالعة آیات و کریمههای قرآنی و تدبّر در معانی آنها به دست آورده است به لایههای باطنی قرآن راه مییابد و کلام وحی را بدون واسطه از متکلم آن میشنود و در زمرة راسخان در علم قرار میگیرد.
روش شهودی غیرمستقیم نیز با روش شهودی مستقیم، هرچند در ابتنا بر شهود و ملاک ارزیابی اشتراک دارد، از این حیث که اسرار و معارف باطنی قرآن بهطور مستقیم از راه مطالعة باطنی و مکرّر قرآن و تدبّر و تفکّر در آیات آن حاصل شود، یا از طریق تطبیق لایههای باطنی کتاب انفسی و آفاقی بر بطون کتاب قرآنی به دست آید، تفاوت دارد.