چکیده:
در این پژوهش، عوامل موثر برگروه بندی در کلاسهای درس زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان دو کشور ایران و ژاپن، میان 2 گروه شرکت کنندگان شامل نوزده معلم زبان انگلیسی شاغل در ایران و ژاپن و هشتادوسه دانش آموز ایرانی از طریق یک طرح اقدام پژوهی صحت سنجی شد. دیدگاه معلمان حاکی از وجود هفت عامل شامل یک (سطح زبانی، دو)سن، سه (نیازهای دانش آموزان، چهار) عوامل روان شناختی، پنج (تعداد دانش آموزان در کلاس، شش) تعداد نشستهای کلاسی و هفتم )تقسیم تصادفی بود که تمایل معلمان ایرانی را در سطوح آموزشهای غایت محور و معلمان ژاپنی را به سوی روشهای آموزشی فرایند_ -
محوری نشان میداد. دانش آموزان نیز با در نظر گرفتن عواملی همچون یک (استفاده از هم کلاسیهای قوی در هر گروه، دو ( استفاده از گروههای همگن، سه (اختیار عمل با معلم( دانش و تجربه )، چهار دوستی و رفاقت، و پنج (رفاقت توام با سطح زبانی، تنها به ارتقای سطح زبانی خود و نه بایایی ارتقای سطح مهارتهای اجتماعی اهمیت میدادند. درنتیجه، با استناد به شواهد به دست آمده در این پژوهش، توصیه میشود؛ پیش از اجرای هر رویکرد جدید_ در اینجا اجرای کارهای گروهی در راستای آموزش به شیوۀ ارتباطی_ ابتدا میباید رویکردهای ارزشی متصدیان آموزش و یادگیری، یا همان مدرسان بررسی شود و در
صورت وجود تفاوت، در اساس و پایه، به جای اجرای سازوکارهای مربوطه و صرف هزینه، به بررسی ماهیت اعتقادی معلمان و دانش آموزان آنها و به ویژه، به هم راستا کردن نگرش متصدیان آموزشی با دگرگونیهای نو پرداخت.
In the present study, possible factors affecting ‘Grouping’ within English language classes were collected drawing on some English language teachers affiliated in Iran and Japan (no.19) and Iranian learners (no.83). The teachers' viewpoints indicated seven factors, including (1) linguistic level (45.16%), (2) age (3.22%), (3) student needs (3.22%), (4) psychological factors (22.58%), (5) number of students in the classroom 12.90%), (6) the number of classroom sessions (3.22%), and (7) random factors (9.67), which showed the tendency of Iranian teachers to focus on product-oriented while Japanese teachers were more preoccupied with process-oriented methodologies in grouping. Students’ viwes involved some six factors including (1) the use of strong partners in each group (45.09%), (2) using homogeneous groups (29.41%), (3) the ability to act with the teacher (knowledge and experience) (3.92%), friendship (15.68%), and 5) friendship with linguistic level (5.88%) which could show their tendency towards improving their linguistic level and not necessarily their social skills through group work. Consequently, based on the evidence obtained in this study, it is recommended that before implementing any new approach – here, teamwork in communicative-style teaching - we should first consider the value system of teaching and learning in the region rather than implementing the related materials. After examining the beliefs of teachers and their students and in particular teachers, then we can align teachers' attitudes with new changes.