چکیده:
انقلاب اسلامی یک الگوی حکومتی،مستقل و عزّتمند را به جهان ارائه کرده است.این الگو در تمام حوزهها ازجمله نهادسازی انقلابی میتواند سرمشق مناسبی برای سایر کشورهای انقلابی باشد.این تحقیق که از نوع توسعهای و کاربردی است باهدف ارائه الگوی نهادسازی در انقلاب اسلامی بر اساس گفتمان امام و رهبری انجام و از روش تحلیل گفتمان در تحلیل فرمایشهای امام و رهبری استفادهشده است.ابزار گردآوری دادهها در بخش اسنادی فیشبرداری و در بخش میدانی پرسشنامه محقق ساخته، بوده است. جامعه آماری آن تعداد 30 نفر از خبرگان که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت استخراج دادهها از روش نظریه مبنایی، تحلیل محتوا کیفی و جهت اعتبارسنجی از نظر خبرگان استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان داد که نهادسازی انقلابی بر اساس گفتمان ولایتفقیه (درسِ محورهای دکترین،اهداف،سیاستها) دارای 38 مؤلفه و 117 زیر مؤلفه بوده که پس از ارائه به جامعه خبرگی جهت تأیید مؤلفهها و شاخصها، کلیه مؤلفهها و شاخصهای احصا شده با تغییرات جزئی مورد تأیید قرار گرفتند.همچنین نتایج نشان میدهد حضرت امام خمینی(رحمتالله علیه) و بعد از ایشان حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) نهادسازی در انقلاب اسلامی را بهخوبی انجام داده و توانستهاند با تأسیس نهادهای انقلابی ضمن رفع تهدیدات علیه انقلاب،اهداف و آرمانهای انقلاب را نیز بهخوبی دنبال نمایند و انقلاب اسلامی را بهعنوان یک الگوی حکومتی سالم بشری،مستقل و عزّتمند به جهان ارائه فرمایند.
The Islamic Revolution has presented an independent and sovereign governmental model to the world. This model can be a good pattern for other revolutionary countries in all areas, including revolutionary institutionalization. This research which has a developed and applied nature, aims to provide a model for institutionalization in the Islamic Revolution based on Imam and the leader’s discourse; discourse analysis has been used to analyze Imam and the leader’s speeches. The data gathering tool was a taking notes in the documentary sector, and a researcher-made questionnaire in the field sector. The statistical population consisted of 30 experts who were selected purposefully. For data extraction, the Grounded theory, qualitative content analysis, and for validation, experts’ opinion has been used. study results indicate that revolutionary institutionalization based on the discourse of Velayat-e- faqih (in three axes of doctrine, goals and policies) has 38 components and 117 subcomponents. After presenting to the expert community for confirmation of the components and indicators, all of them were approved with partial modifications. The results also indicate that Imam Khomeini and after him Imam Khamenei have done well in institutionalizing in the Islamic Revolution and have been able to pursue the goals and ideals of the revolution by establishing revolutionary institutions while removing the threats against the revolution; They could present the Islamic Revolution as a healthy, independent and sovereign governmental model to the world.
خلاصه ماشینی:
از سوي ديگر به نظر ميرسد بيداري اسلامي و خيزش ملت هاي مسـلمان منطقـه کـه الهـام گرفته از انقلاب شکوهمند اسلامي است با يک خلاء راهبردي در حوزه نهادسازي روبرو اسـت و 1 -Robert نتايج حاصل از اين تحقيق ميتواند الگوي مناسبي براي اين کشورها باشد؛ بنـابراين مسـئله اصـلي اين تحقيق فقدان يک الگوي راهبردي مدون و جامع در خصوص نهادسـازي در انقـلاب اسـلامي است و هدف تحقيق نيز ارائه الگوي راهبردي نهادسازي در انقلاب اسلامي بر اساس گفتمان امـام و رهبري و پاسخ گويي به اين سؤال است که الگوي راهبردي نهادسازي در انقلاب اسلامي ايـران ، بر اساس گفتمان امام و رهبري چگونه الگويي است ؟ اهميت تحقيق حاضر ناشي از موارد زير است ١- الگوي راهبردي حاصل از اين تحقيق به عنوان نقشه راهي بـراي مـديران و مسـئولين نهادهـاي انقلابي خواهد بود و از انحراف آن ها و تکرار اشتباهات و روش هاي پرهزينه جلوگيري مينمايد.
عليـه ) و يـا توسـط مردم به صورت خودجوش ايجادشده و سپس مورد تأييد رهبري قرارگرفته و يا در اجراي قـانون اساسي به وجود آمده اند؛ بنابراين چرايي و چگـونگي ايجـاد نهادهـاي انقلابـي جـزء اشـتراکات تحقيقات گذشته و تحقيق حاضر بوده و جنبه دانش افزايي آن ها نيز غيرقابل انکار اسـت ؛ امـا ايـن تحقيق به دنبال تحليل گفتمان امام و رهبري در ابعاد سه /٣ گانه دکترين ، اهداف و سياست هـا در حوزه نهادسازي در انقلاب اسلامي است که در تحقيقات قبلي به آن توجه نشـده و جـزء نقـاط افتراق با تحقيقات گذشته است .