چکیده:
با توجه به شیفتگی پسانوگرایی، سکوت و تنهایی، گردشگری بیابان ارزش معنوی و جدیدی از گشت و گذار در مناطق ساکت و بایر ایجاد کرده که این امر باعث رشد پیوستهی آن در مناطق مختلف جهان شده است. از طرفی توسعه اکوتوریسم علاوه بر ایجاد درآمد برای افراد محلی و بهطورکلی افزایش GDP، میتواند در حفاظت از اکوسیستم بیابانها تأثیر بسزایی داشته باشد. از این رو پژوهش حاضر به تدوین راهبردهای توسعه اکوتوریسم بیابان در دشت لوت پرداخت. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر روش بررسی، جزء تحقیقات توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش را 30 نفر از کارشناسان مرتبط با صنعت گردشگری استان کرمان و همچنین افراد آشنا به دشت لوت تشکیل دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و در نتیجه ارائه راهبردهای مناسب از روش تحلیلی SWOT و ماتریس کمی QSPM استفاده شد. پژوهش در پنج فاز انجام گردید. نتایج حاصل از اجرای چهار فاز نخست نشان داد که منطقه تهاجمی به عنوان موقعیت راهبردی برتر در توسعه اکوتوریسم دشت لوت میباشد. در فاز پنجم از طریق ماتریس کمی QSPM راهبردهای منطقه تهاجمی به ترتیب جذابیت الویتبندی شد و راهبرد اول این منطقه به عنوان جذابترین راهبرد تعیین گردید.
Desert tourism has grown steadily in various parts of the world. Regarding postmodern fascination, silence and solitude of desert tourism have created a new spiritual value of exploring in quiet and arid areas. Furthermore, the development of ecotourism not only generates income for local people and in general increases GDP, but also has significant impacts on protection of desert ecosystems. Therefore, the present study aimed at formulating strategies for desert ecotourism development in in Lut Desert. The present study is an applied research in terms of purpose and is descriptive - analytic. The research group of this research are all experts related to tourism industry of Kerman province and also people familiar to Lut Desert. To analyze the data, SWOT analysis method and QSPM quantitative matrix were used. The research was performed in five phases. The results of the first four phases show that the aggressive area will be as the dominant strategic position in the development of ecotourism. In the fifth phase, attractiveness of aggressive region was ranked using QSPM quantitative matrix and the first strategy was determined as the most attractive strategy .
خلاصه ماشینی:
پيش بيني ميشود براي دهه هاي ٢٠١٠ تا ٢٠٣٠ رشد صنعت گردشگري به ٣/٣ و ١٠/٥ درصد برسد که بدين صورت شمار طبيعت گردان بالغ بر ٥٠ درصد 1 World Tourism Organization تدوين راهبردهاي توسعه اکوتوريسم بيابان در دشت لوت 153 خواهد بود.
در اين پژوهش ضمن بررسي ادبيات گردشگري بيابان و نيز بررسي عوامل مؤثر در توسعه گردشگري منطقه دشت لوت از نظر صاحب نظران ، کارشناسان و همچنين پژوهش هاي مشابه ؛ با استفاده از ماتريس SWOT به ارائه راهبردهاي مناسب براي توسعه اکوتوريسم در اين کوير زيبا و پهناور پرداخته ميشود و پس از آن به منظور بهره گيري هدفمند از نقاط قوت و فرصت ها و از 1 Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats 154 مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٤٠ ـ زمستان ١٣٩٨ بين بردن نقاط ضعف و تهديدها در جهت توسعه گردشگري در دشت لوت و همچنين اولويت بندي راهبردهاي ارائه شده در ماتريس SWOT از ماتريس کمي QSPM١ استفاده ميشود.
حيدري علمدارو و همکاران (١٣٩٨) فقط به ارزيابي اقليم گردشگري استان يزد به مثابه منطقه خشک کشور پرداخته اند و در حوزه جذب اکوتوريسم بيابان يا مناطق خشک راهبرد خاصي پيشنهاد نکرده اند در حاليکه ، پژوهش پيش رو ضمن ارزيابي دشت لوت از مهم ترين مناطق در جذب گردشگران اکوتوريسم داخلي و خارجي در کشور ايران به ارائه راهبردهاي مناسب براي جذب گردشگري در اين منطقه پرداخته است [١٤].
Strategic Planning of Sustainable Development of Eco tourism with Applied of Combined SWOT and ANP: Case Study (Kurdistan).