چکیده:
تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در ایران بسیار تکان دهنده است که ضرورت انجام بررسی های بیشتر در زمینه اقدامات ایمنی را نشان می دهد. هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد استان ها در ایمنی حمل و نقل جاده ای است. داده های پژوهش حاضر از سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اخذ شده است. روش به کار رفته در این پژوهش، تحلیل پوششی داده ها (BCC) با متغیرهای ورودی وزنی در دو مرحله طبقه بندی استانی و بدون در نظر گرفتن طبقه بین استان ها بکار گرفته شد . در پایان نیز با بکارگیری روش اندرسون پترسون واحدهای کارا با یکدیگر از نظر کارایی مقایسه شدند. داده های پژوهش با نرم افزار DEA Solver تحلیل شدند. یافته های این تحقیق نشان داد که در مرحله اول ۳۱ استان بدون هیچ گونه طبقه بندی با یکدیگر نسبت به شاخص های عملکردی ایمنی معرفی شده در سالنامه آماری وابسته به سازمان راهداری کل کشور با یکدیگر مقایسه شدند که استان های آذربایجان شرقی، البرز، خوزستان، سیستان بلوچستان، قزوین، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و همدان ناکارا تشخیص داده شدند. در مرحله دوم استان ها بر اساس تعداد سفرهای باری و مسافری انجام شده به سه دسته طبقه بندی شدند و سپس هر استان در طبقه هم سطح تردد خود از لحاظ وضعیت کارایی مقایسه گشت. در این مرحله استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، همدان، گیلان، البرز و لرستان ناکارا تشخیص داده شدند. نتایج اجرای روش اندرسون پترسون سه استان برتر را به ترتیب تهران، اصفهان و خراسان رضوی اعلام کرد. نتایج به دست آمده در هر مرحله میزان کارایی و همچنین میزان تغییر در ورودی ها (شاخص های عملکردی ایمنی) برای استان های ناکارا جهت رسیدن به مرز کارایی و بهینه و ساماندهی استان ها را مشخص می کند که می تواند در مدیریت و برنامه ریزی اقدامات ایمن سازی راه مورد استفاده قرار گیرد.
The casualties due to traffic accidents in Iran are very shocking, which necessitates further investigations into safety measures. The purpose of this study is to evaluate the performance of provinces in road transport safety. The present research data is from the statistical yearbook of Roads and Transportation Organization. The method used in this study was data envelopment analysis (BCC) with weighted input variables in two stages of provincial classification without considering inter-provincial class. Finally, efficient units were compared with Anderson Patterson method. Research data were analyzed using DEA Solver software. In the first stage, 31 provinces without any classification were compared with each other in terms of safety performance indicators presented in the statistical yearbook of the National Road Administration, which included East Azarbaijan, Alborz, Khuzestan, Sistan Baluchestan, Qazvin, Golestan, Gilan, Lorestan, Markazi and Hamadan were found to be ineffective. In the second stage, the provinces were categorized into three categories according to the number of freight and passenger trips, and then each province was compared in terms of performance status with each other. At this stage, Golestan, Sistan and Baluchestan, Markazi, Hamedan, Gilan, Alborz and Lorestan provinces were ineffective. The results of implementation of Anderson Patterson method announced the top three provinces, respectively, Tehran, Isfahan and Khorasan Razavi, respectively.
خلاصه ماشینی:
Singh هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت استان ها در شاخص های شناسایی شده مؤثر بر کاهش تلفات تصادفات جاده ای برون شهری با به کارگیری روش تحلیل پوششی داده ها است .
(گزارش سال نامه آماری اداره کل راهداری حمل ونقل جاده ای ) پژوهش های داخلی و خارجی متعددی در زمینه عوامل مؤثر بر کاهش تصادفات انجام شده است که تعدادی از آنها با توجه به تمرکز این پژوهش بر عوامل جاده ای مطابق با تقسیم بندی ماتریس هادون (١٩٧٢) در جدول ١ نشان داده شده است .
Rosić, Pešić, Kukić, Antić & Božović 6.
1. Hermans, Brijs, Wets & Vanhoof جدول شماره ٣- بررسی عوامل جاده ای در پژوهش ها به تصویر صفحه مراجعه شود روش تحقیق در پژوهش حاضر به کمک روش تحلیل پوششی داده ها و با به کارگیری نرم افزار DEA Solver به تحلیل عملکرد و ایمنی راه در استان های مختلف کشور پرداخته خواهد شد.
آمار تلفات جاده ای و نیز نهاده ها در این تحقیق به صورت مجموعه ای از اقدامات ایمن سازی راه ١ در ٣١ استان براساس تقسیمات کشوری (واحدهای تصمیم گیرنده ٢) در دوره ٥ ساله ١٣٩١ الی ١٣٩٥ و سال ١٣٩٦ در نظر گرفته شده است .
تغییر در میزان شاخص های ایمنی راه با استفاده از نتایج تحلیل پوششی داده ها در مرحله طبقه بندی در جدول ١١ ارائه شده است .
ارزیابی عملکرد ایمنی جاده ای با در نظر گرفتن متغیرهای خروجی نامطلوب ، تهران : سومین کنفرانس بین المللی تحقیق در عملیات ایران ، https://www.
com/paper-nchte٠١//https: بهنود، حمیدرضا.
com/paper-ircivil٠٣//https: ثوابی ، مرتضی ؛ (١٣٩٥).
com/paper-ttc٠٩//https: راهبرد ملی ایمنی راه های ایران .