چکیده:
هدف: هدف پژوهش کیفی پیش رو، شناسایی اهداف راهبردی مدیریت منابع انسانی سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر رویکرد ذینفعان کلیدی، با بهرهگیری از کارت امتیازی منابع انسانی و ترسیم نقشه راهبردی است. روش: در این پژوهش کیفی از یک فرایند تلفیقی و هفتمرحلهای مبتنی بر تحلیل مضمون استفاده شده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با ذینفعان واحد منابع انسانی انجام پذیرفته است. یافتهها: بعد از پیادهسازی متن مصاحبهها 187 مضمون پایه، 39 مضمون سازماندهنده و در نهایت 12 مضمون فراگیر شناسایی شد که شامل: 1. تدوین سیاستهای خانوادهمحور؛ 2. ارتقای رفاه، سلامت و معیشت کارکنان؛ 3. بهبود بهرهوری واحد منابع انسانی؛ 4. ارتقای کرامت انسانی کارکنان؛ 5. توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر مشتریمداری و نوآوری؛ 6. توانمندسازی کارکنان؛ 7. توسعه سیستم اطلاعاتی منابع انسانی؛ 8. استخدام و نگهداری استراتژیک کارکنان؛ 9. مدیریت عملکرد و توسعه کارکنان؛ 10. تحول استراتژیک مدیریت منابع انسانی مبتنی بر پژوهش و اصلاح فرایند؛ 11. همراستایی تخصیص و مصرف بودجه منابع انسانی با استراتژی سازمان و 12. ارتقای سازوکار تنظیم بودجه منابع انسانی است. نتیجهگیری: نقشه استراتژی، با استفاده از مضامین بهدستآمده ترسیم شد. کاربرد کارت امتیازی منابع انسانی در بخش دولتی با استفاده از رویکرد ذینفعان و بر اساس فرایند تلفیقی تحلیل مضمون و ساخت ابر روایتهای مربوطه اصلیترین رهآورد این پژوهش است.
Objective:The aim of the present qualitative research is identifying the strategic objectives of HRM with the stakeholder approach based on the balanced scorecard and the drawn up strategy map. Methods: The present qualitative research has been conducted with a combined process consisting of seven stages by the thematic analysis of Kish Free Zone Organization. The data was collected through interviews with the stakeholders of the human resource (HR) unit. Results: 187 basic themes, 39 organizing themes, and 12 global themes were identified after transcribing the interviews, including: 1) developing family-centered policies; 2) promoting the well-being, health, and livelihoods of staff; 3) improving the productivity of the HR unit; 4) promoting human dignity of staff; 5) developing an organizational culture based on customer orientation and innovation; 6) empowering employees; 7) developing HR information system; 8) employee strategic recruitment and maintenance; 9) performance management and staff development; 10) strategic transformation of HRM based on the research and process reform; 11) alignment between the allocation and consumption of HR budget and the organizational strategy; and 12) improving the mechanism of the settlement of HR budget. Conclusion: The strategy map was presented using the resulting themes. The application of the HR scorecard in the public sector using the stakeholder approach based on the combined process of the thematic analysis and the construction of the related big narratives has been the main achievement of the research.