چکیده:
امروزه، کسبوکارهای ورزشی از طریق اتخاذ گرایش کارآفرینانه عملکرد خود را بهبود میبخشند و بهمنظور کسب مزیت رقابتی سعی در آمادگی الکترونیک خود برای اتخاذ استراتژی صحیح بازاریابی دارند. در این زمینه کسبوکارهای نوپای ورزشی برای رشد سریع نیازمند اقدامات کارآفرینانه بهمنظور ارتقای ظرفیت هوشمندی خود در بازارند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه و آمادگی الکترونیک بر عملکرد کسبوکارهای نوپای ورزشی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش شامل100 کسبوکارهای نوپای ورزشی است که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 80 کسبوکار انتخاب شد. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامة استاندارد شامل 47 سؤال و طیف لیکرت پنجگزینهای حاصل از مطالعات پیشین در حوزة گرایش کارآفرینانه و آمادگی الکترونیک صورت پذیرفت. برای تحلیل دادهها و تأیید مدل تحقیق نیز از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارSmart PLS 3 استفاده شد. یافتههای تحقیق رابطة مثبت و معنادار بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد و همچنین آمادگی الکترونیک و عملکرد کسبوکارهای نوپای ورزشی را تأیید کردند. در این زمینه با توجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود کسبوکارهای نوپای ورزشی باید به رویکرد شبکهسازی و نوآوری باز در زمینة تحقیقات و بازاریابی مشترک محصولات و خدمات خود اهتمام ورزند.
In today's competitive environment, sport industry is considered as sixth income driven industry for developed countries and considered as a mechanism to help businesses in order to achieve competitive advantage. Sport organizations use entrepreneurial orientation to compete in market. The aim of this study is to investigate the relationship entrepreneurial orientation and electronic readiness with sport startups performance in Iran.In an ideal world, this knowledge about entrepreneurship and innovation would also serve to inform management practice. In reality, there are certain characteristics of the academic research that make it quite difficult to apply the research findings to management practice in the area of innovation and entrepreneurship. In the academic literature, entrepreneurial orientation refers to the extent to which a firm is entrepreneurial. This concept seems particularly suited for the discussion of the applicability of academic research results to management practice because there is a strong stream of research that has used relatively consistent definitions of the concept. In terms of objective, this study is considered as an empirical one and the research methodology is descriptive-correlative type. The population includes 100 of sport startups in Iran. Among those individual, 80 startups were selected to be studied using Cochran formula and through the stratified random sampling method. The analysis of data obtained from the questionnaires was done through the application of Structural Equation Modeling (SEM) and Smart PLS 3 software. Findings of research show the positive and significant effect of entrepreneurial orientation and electronic readiness on the sport startups performance.