چکیده:
هدف تحقیق پیش رو شناسایی عوامل مؤثر برجذب حامیان مالی در ورزش قهرمانی استان خراسان شمالی بود، روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود با تحلیل تم دادههای کیفی 100 کد مختلف در 16 تم فرعی و سه تم اصلی تولید شد. برای مرحله کمی پرسشنامهای 100 سؤالی طراحی شد و با تائید 7 نفر از خبرگان ورزش استان، روایی آن مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری در مرحله کمی کلیه اعضای هیئتهای ورزشی، باشگاهها، شرکتهای حامی، ورزشکاران و مربیان زبده، اساتید رشته مدیریت ورزشی و رؤسای ادارات ورزش و جوانان شهرستانها به تعداد 143 نفر بودند که بهصورت تمام شمار جهت نمونه انتخاب شدند، تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول و دوم دادههای پرسشنامه نشان داد که شاخصهای برازش مدل عوامل مؤثر برجذب حامیان از توان بالایی برخوردار است و طبق نتایج از 100 سؤال اولیه 65 سؤال مورد تائید قرار گرفت، سه عامل مؤثر برجذب حامیان مالی به ترتیب اهمیت عوامل داخلی (مدیریتی، منابع مالی، منابع انسانی، سیستم بازاریابی، سیستم اطلاعات، تولید، عملیات مؤثر و تحقیق و توسعه)، عوامل خارجی خرد (مشتریان، رسانهها، رقبای موجود، رقبای بالقوه و رقبای غیرمستقیم) و عوامل خارجی کلان (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری) بودند
Today, sport sponsorship is an effective marketing tool for businesses, which is considered a revenue-generating method for the sports' industry. The purpose of the current study was to identify of Factors Affecting the Attraction of Sponsors in Championship Sports in North Khorasan Province. The method of research was explorative Mixed. In the first phase, 30 experts from the provincial sports field were pur-posefully interviewed and snowballed. By thematic analyzing the qualitative data, 100 different codes were generated in 15 sub themes and three main themes. For a quantitative phase, a questionnaire of 100 questions was designed and validated by 7 experts from the province's sport experts. The statistical popu-lation was 143 members in all stages of sporting boards, clubs, sponsor companies, athletes and coaches, sport management professors and heads of sport and youth departments of cities that all of them were selected for sample. First order and second order confirmatory factor analysis showed that the fitting indi-ces of the effective factors of the attraction of sponsors have high potential, and according to the results of the 100 initial questions, 65 questions were confirmed. Three factors that affecting the attraction of sponsors in order of importance were internal factors (management, financial resources, human Resources, marketing System, information System, production and effective operation and research and development), micro external factors (customers, media, potential competitors and indirect competitors) and macro external factors (political, economic, social and technological).