چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، آزمون روابط ساختاری بین هویت تحصیلی، انگیزش درونی و خودکارآمدی بهعنوان پیشبینی کنندههای درگیری شناختی عمیق دانشجویان بود. شرکتکنندگان کلیه دانشجویان دانشگاه سمنان بودند. نمونه شامل 400 دانشجو (204 پسر و 196 دختر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990)، پرسشنامه فرآیند مطالعه بیگز، کمبر و لانگ (2001)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (1989) و پرسشنامه هویت تحصیلی اوزبورن (1997) را تکمیل کردند. دادهها با روش معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج نشان داد که مسیر هویت تحصیلی بر درگیری شناختی عمیق، هویت تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش درونی و خودکارآمدی و انگیزش درونی بر درگیری شناختی عمیق معنادار و مثبت بود. اثر غیرمستقیم هویت تحصیلی بر درگیری شناختی عمیق از طریق خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی مثبت و معنادار بود؛ بنابراین، برای افزایش درگیری شناختی باید به جهتگیریهای انگیزشی، هویت تحصیلی و باورهای خودکارآمدی دانشجویان توجه کرد. تلویحات کاربردی یافتهها موردبحث قرار گرفت.
The purpose of this study was to provide a structural model for testing the structural relationships between academic identity, internal motivation and self-efficacy as predictors of deep cognitive engagement among students. Participants were all students of Semnan University. The sample consisted of 400 students (204 boys and 196 girls) who were selected by stratified random sampling. Participants completed questionnaires of Self-Regulation Learning Strategies Questionnaire of Pintrich and DeGroot (1990), Study process questionnaire of Biggs, Kember and Leung (2001) Vallerand's Motivation Inventory Questionnaire, and Osborne's Educational Identity Questionnaire (1997). Data were tested using structural equation method. The results indicated that the educational identity pathway on deep cognitive engagement, academic identity on self-efficacy and internal motivation on deep cognitive engagement was significant and positive. The indirect effect of academic identity on deep cognitive engagement was positive and significant through self-efficacy and academic motivation. Therefore, in order to increase deep cognitive engagement, attention should be paid to motivational orientations, academic identity, and self-efficacy beliefs of students. The implications of the findings were discussed.
خلاصه ماشینی:
به این ترتیب ، یکی از فرض های این مطالعه اثر ساختاری مستقیم هویت تحصیلی بر درگیری شناختی عمیق است .
از طرفی هویت تحصیلی که ترکیبی از مایه های شناختی– انگیزشی است ، فرض می شود بر انگیزش درونی اثر ساختاری مستقیم و به واسطه آن بر درگیری شناختی عمیق اثر ساختاری غیرمستقیم دارد.
با توجه به روابط بین هویت تحصیلی، انگیزش درونی و خودکارآمدی با درگیری شناختی عمیق در این 1.
در این مدل فرض شده است که هویت تحصیلی به عنوان یک متغیر برون زاد بر درگیری شناختی عمیق به عنوان یک متغیری پیامد اثر ساختاری مستقیم در جهت مثبت دارد.
انگیزش درونی و خودکارآمدی در رابطه ساختاری بین هویت تحصیلی با درگیری شناختی عمیق نقش واسطه ای ایفا میکنند؛ بنابراین ، فرضیه های پژوهش شامل این موارد است : ١) هویت تحصیلی بر درگیری شناختی عمیق اثر مستقیم دارد.
٤) هویت تحصیلی از طریق انگیزش درونی و خودکارآمدی بر درگیری شناختی عمیق اثر غیرمستقیم دارد.
روابط ساختاری هویت تحصیلی، انگیزش درونی و خودکارآمدی با درگیری شناختی عمیق روش طرح پژوهش حاضر با توجه به ماهیت و اهداف آن از نوع همبستگی است .
مدل آزمون شده درگیری شناختی عمیق بر اساس ضرایب استاندارد بحث و نتیجه گیری هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه یک مدل ساختاری جهت تبیین روابط عّلی بین هویت تحصیلی، انگیزش درونی و خودکارآمدی به عنوان پیش بینی کننده های درگیری شناختی عمیق در دانشجویان دانشگاه سمنان بود.
نقش میانجی انگیزش درونی در رابطه بین هویت تحصیلی و درگیری شناختی عمیق نیز معنادار است .
The Relationship between Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies with Academic Achievement in Third Year Middle School Students.