چکیده:
بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهها و رشته علوم تربیتی یکی از علل توجه همگان به بحث کارآفرینی است. برای تربیت دانشجویانی کارآفرین، بایستی شایستگیهای کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد. هدف از مطالعه حاضر، دستیابی به مهمترین شایستگیهای کارآفرینی و بررسی آنها در برنامه درسی رشته علوم تربیتی بودهاست. شایستگیهای کارآفرینی با روش سنترپژوهی از متن مطالعات استخراج شده و پس از بررسی روایی محتوایی آنها، در برنامه درسی رشته علوم تربیتی مورد بررسی قرار گرفت. شایستگیهای کارآفرینی به چهار دسته خصوصیات فردی و زمینهای، دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی شد. بررسی برنامه درسی علوم تربیتی نشان داد، آموزش کارآفرینی به عنوان یک درس تخصصی فقط برای یکی از زمینههای این رشته لحاظ شده و در سایر دروس نیز توجه به شایستگیهای کارآفرینی کم یا بسیار کم بودهاست. با توجه به یافتههای مطالعه حاضر پیشنهاد میشود، برنامهریزان درسی، آموزش کارآفرینی را برای همه دانشجویان رشته علوم تربیتی ارائه دهند. همچنین پیشنهاد میشود، شایستگیهای کارآفرینی در تدوین سایر دروس این رشته نیز مدنظر باشد.
Unemployment of graduates of universities and graduates of educational sciences is one of the reason of everyone’s attention to entrepreneurship. Entrepreneurial competencies should be considered in order to train entrepreneur students. The aim of this study was to achieve the most important competencies and to evaluate them in the curriculum of educational sciences. The entrepreneurial competencies were obtained by meta-synthesis. After evaluation of their content validity, the curriculum of educational sciences were studied. The entrepreneurial competencies are classified into four categories; individual and context characteristics, knowledge, attitudes and entrepreneurial skills. The study of curriculum of educational sciences showed that, education of entrepreneurship as a specialized lesson has been considered only for one of the four fields of this discipline and in the other lessons. According to the findings of this study, it is suggested that, curriculum planners should provide education of entrepreneurship for all students in the field of educational sciences. It is also suggested that, the entrepreneurial competencies should be considered in the modeling of other lessons of this discipline.