چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت کلاس درس بر اساس رویکرد مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی انجام گرفت. روش پژوهش، شبه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون- وپس آزمون با دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر پیرانشهر در سال تحصیلی ۹۶ ۹۷-و حجم نمونه تحقیق 120 نفر بود که 60 نفر در گروههای آزمایش (2،1)، و 60 نفر در گروههای کنترل (2،1)، قرار گرفتند. در گروههای آزمایش، از مدیریت کلاس درس به شیوه همیاری استفاده شد و در گروههای کنترل، کلاسها به شیوه سنتی (روش سخنرانی)، اداره شدند. ابزارهای تحقیق شامل آزمونهای پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود که کلیهی آزمونها از لحاظ روایی و ضریب پایایی (91%)، مورد تایید قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، از روش آمار استنباطی (ANCOVA)، نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با مدیریت کلاس به شیوه همیاری به یادگیری پرداخته بودند بیشتر از دانشآموزانی بود که بر اساس روش معمول (سخنرانی)، مشغول یادگیری بودند. در گروههای همیاری میان دو گروه تفاوت معنیداری دیده نشد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب ذکر شده، این پژوهش به شیوه شبه تجربی به منظور تعیین نمودن تأثیر مدیریت کلاس درس بر اساس رویکرد همیاری (همیاری)، بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر پیرانشهر در جریان سال تحصیلی 1392-1391 انجام میگیرد.
ج. فیشر و شچر15(2004)، در پژوهش خود تحت عنوان «تاثیر یادگیری همیاری بر پیشرفت تحصیلی، انگیزش و نگرش دانشآموزان در درس شیمی» نشان دادند که دانشآموزان آموزش دیده به این روش در مقایسه با گروه گواه، نمرات بهتری کسب کردهاند.
فرضیه اول: آموزش مدیریت کلاس درس بر اساس رویکرد همیاری در مقایسه با رویکرد سنتی، منجر به پیشرفت تحصیلی بیشتری در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم میشود.
نتیجهگیری و پیشنهادات هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت کلاس درس بر اساس رویکرد همیاری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود.
نتایج نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش که درس علوم تجربی خود را با استفاده از روش مدیریت کلاس درس به شیوه همیاری یاد گرفته بودند، نسبت به دانشآموزانی که به شیوههای مرسوم آموزشدیده بودند، نمرات بالاتری در آزمون پیشرفت تحصیلی مربوط به آن درس کسب کردند.
همچنین نتایج نشان داد که بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه دختران و پسران که درس علوم تجربی خود را با استفاده از روش مدیریت کلاس درس به شیوه همیاری یاد گرفته بودند تفاوت معناداری وجود دارد.
The teacher's role in implementing cooperative learning in the classroom: New York , Springer Science Business Media.
Cooperative learning and teaching citizenship in democracies, International Journal of Educational Research, 76, 162–177.