چکیده:
بیان مسئله: با گسترش جوامع انسانی و ارتقای نیازهای اجتماعی بشری، ضرورت حضور در فضاهای جمعی و شناسایی مولفههای تاثیرگذار بر ارتقای حس دلبستگی به مکان، جهت انجام برخی از فعالیتهای انسانی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. از بینرفتن حس دلبستگی، جدایی افراد از یکدیگر و کمبود تعاملات اجتماعی در کنار سایر معضلات شهری ماحصل دید مدرنیستی به فضا است.
هدف تحقیق: طبقهبندی مولفههای کیفی سازندة فضاهای جمعی در مجتمعهای مسکونی با تراکم متوسط شهر تهران و استخراج مولفههای کیفی کالبدی، فعالیتی و ادراکی و ارزشگذاری آنها در مقیاس مجتمع مسکونی و همچنین نحوه و میزان تاثیرگذاری مولفههای کالبدی در ایجاد حس دلبستگی به مکان هدف اصلی این پژوهش است.
روش تحقیق: روش این پژوهش، ترکیبی کمی-کیفی است. به کمک راهبرد علی- مقایسهای، میزان تاثیر ویژگیهای کالبدی فضاهای جمعی مسکونی بر حس دلبستگی ساکنان بررسی شد. به منظور انجام آزمون تجربی و مطالعات پیمایشی، پس از برداشت میدانی براساس مقیاس، طبقه و شکل همنشینی فضای باز و بسته، گونههای متفاوت مجتمعهای مسکونی انتخاب و از طریق بازدیدهای منظم روزانه به شیوۀ ثبت رفتاری و تکمیل ۳۶۱ پرسشنامه به همراه تحلیل (رگرسیون) چند متغیره از طریق راهبرد همبستگی و تحلیل مطالعات کمی با استفاده از نرمافزار SPSS19، به آزمون چندین مولفه و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری استفادهکنندگان پرداخته شد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که مولفههای کالبدی اعم از «انسجام و وحدت»، «محرمیت»، «مدیریت تسهیلات و نظارت»، «عناصر طبیعی و سبز»، «غنای بصری» و «قابلیت جهتیابی و خوانایی» به ترتیب اولویت، بیشترین تاثیرگذاری را بر حس دلبستگی به مکان دارند. بنابراین طراح به عنوان خالق فضا با انتخاب مقیاس و چیدمان بلوکها توامان با طراحی ساختار فضاها منجر به تغییر در میزان حس دلبستگی افراد ساکن در آینده میشود.