چکیده:
رقابت در بازارهای صادراتی با چالشهای بسیار همراه است که در اختیار داشتن قابلیتهای پویا را ضروری میسازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی قابلیتهای پویایی که برای موفقیت در بازارهای صادراتی لازم است و بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بیرونی بر قابلیتهای پویای شناساییشده با نقش میانجی فضای مبادله انجام گرفت. پژوهش از نوع آمیخته و شامل دو بخش کیفی و کمّی است. برای جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از مصاحبة نیمهساختاریافته و تحلیل تم استفاده شد. پنج تم فرعی و دو تم اصلی برای قابلیتهای پویا شناسایی شد. تمهای فرعی قابلیتهای بهرهبرداری بازار صادراتی و انعطافپذیری تولید در قالب تم اصلی قابلیتهای پویای بهرهبرداری قرار گرفت. تمهای فرعی قابلیتهای اکتشاف بازار صادراتی، پژوهش و توسعه، و کارآفرینیگرایی صادراتی در قالب تم اصلی قابلیتهای پویای اکتشافی قرار داده شد. جامعة آماری در بخش کمّی شرکتهای صادراتی استان اصفهان بود که در سالهای 1395 و 1396 به عنوان صادرکنندة نمونه انتخاب شده بودند. به دلیل محدود بودن اندازة جامعه، نمونهگیری انجام نشد و جامعة آماری به صورت سرشماری بررسی شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و به شیوة مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS3تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد سرمایة اجتماعی بر قابلیتهای پویا و فضای مبادله تأثیر مثبت میگذارد. همچنین، نقش میانجی فضای مبادله در رابطة بین سرمایة اجتماعی و قابلیتهای پویا تأیید شد.
Competing in international markets poses considerable challenges to companies and calls for dynamic capabilities. The purposes of this research are to identify dynamic capabilities are necessary to be successful in export markets, and to investigate the effect of external social capital on identified dynamic capabilities considering the mediating effect of exchange climate. The research has been done by mix method. Semi-structured interview and thematic analysis have been used to collect and analyze qualitative data. Thematic analysis has resulted in the extraction of five sub-themes and two broad themes for dynamic capabilities. The sub-themes including export market exploitation and manufacturing flexibility capabilities were categorized into the broad theme named exploitation dynamic capabilities. Export market exploration, research and development and export entrepreneurial orientation capabilities classified into the broad theme called exploration dynamic capabilities. In the quantitative phase, research population included export companies of Isfahan province selected as top export companies in 2016 and 2017. The statistical population was limited, so all of the population members were studied. Data have been collected via a questionnaire and analyzed through structural equation modeling conducted by Smart PLS3. Results indicate external social capital positively influences dynamic capabilities and exchange climate. Moreover, mediating effect of exchange climate in the relationship between external social capital and dynamic capabilities is approved.