چکیده:
چکیده هدف اصلی پژوهش«تبیین انطباق نقش محول رسانهملی با نقشمحقق رسانهملی در کارآمدیسیاسی نظام جمهوریاسلامیایران براساس منویات امامخمینی(ره)ازمنظردانشگاهیان میباشد که با روش توصیفی-تبیینی و با استفادهاز تکنیک پیمایش انجامگرفت.چون تحقیقحاضر بهروشتلفیقی(میکس متد)تهیه شده لذا گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای ومیدانی با ابزار فیشبرداری و پرسشنامه انجام پذیرفت که تعداد ۳۲۶نفر نمونه ازمجموع١۹۶٠نفراز اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسیارشد و دکتری رشتههای-علومسیاسی وعلوماجتماعی دانشگاههایکشور(دانشگاهتهران، شهیدبهشتی، فردوسیمشهد، دانشگاه-مازندران، باقرالعلوم(ع)قم وشهیدباهنرکرمان)بهصورت تصادفی با استفادهاز جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند که با استفادهاز نرمافزار spssمورد سنجش قرارگرفت که به نتایج زیر دستیافتیم: ۶/۵۸درصد دانشگاهیان کشور از عملکرد رسانهملی دربعدسیاسی، ۶/۵۹درصد دربعد فرهنگیواجتماعی،-۶/۵۹درصد در بعد آموزشی منویات امامخمینی رضایت دارند.
Abstract The purpose ofthe research is"toexplain the adaptation ofthe role of media inthe real-world media inthe efficacy of the system of the Islamic Republic of Iran,based on the Imam Khomeini's manners,from the viewpoints of the individual.By means of descriptive-Explanatory and with the use of scrolling technique.Because the research has been carried out in a final format(method of the method),it is therefore necessary to collect the information from the library and the library using the tool.A questionnaire was completed by scanning and questioning.A total of326-students were graduated from1960faculty members and undergraduate students andPh.D.in social sciences and social sciences in universities.-country(Tehran University,Shahid Beheshti,Ferdowsi Mashhad,University ofMazandaran,Baqer al-ulum,shahidbahonar kerman)were randomly selected using the Morgan table as an example.They were selected using SPSS softwares toobtain thefollowing results: 58.6%of the academics of the country had an academic performance in sub-Saharan Africa,59.6% and 59% respectively,cultural-social,69.6%,in the aftermath of the Imam Khomeini Khomeini is satisfied. Keywords:"role","work-oriented","media","academics","Imam Khomeini
خلاصه ماشینی:
مدل مورد استفاده در این پژوهش، مدل «تاثیر رسانه» هارولد دوایت لاسول بوده و نتایج نشان داد تنها ۶/۵۸ درصد دانشگاهیان کشور از عملکرد رسانه ملی در بعد سیاسی منویات امام خمینی رضایت دارند.
بنابراین، تلاش میکنیم با استفاده از منابع موجود ارزیابی نقش رسانه ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران را براساس منویات امام خمینی از منظر دانشگاهیان تبیین کرده و مشخص کنیم که آیا نقش محول رسانه ملی که برگرفته از منویات امام خمینی میباشد، با نقش محقق رسانه ملی که همان میزان اجرایی و عملیاتی شدن منویات امام خمینی از منظر دانشگاهیان است، انطباق دارد یا خیر؟ جامعه آماری این پژوهش۱۹۶٠نفر از اساتید و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای علوم سیاسی و علوم اجتماعی دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، باقرالعلوم قم، شهید باهنر کرمان، دانشگاه مازندران و دانشگاه فردوسی مشهد بوده و نمونه آماری نیز ۳۲۶ نفر بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند.
براساس آزمون آماری V کرامر متوسط میزان تفاوتنظر در خصوص نقش محوله به رسانه ملی در حوزه منویات سیاسی امام خمینی در بین دانشگاهیان دانشگاههای متفاوت حدود ۵/١۷ درصد است (جدول شماره ۳-۸).
توزیع درصد میزان تحقق وظایف رسانه ملی در حوزه فرهنگی و اجتماعی منویات امام خمینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره ۳-١۵.
توزیع فراوانی و درصد میزان تحقق وظایف رسانه ملی در حوزه فرهنگی و اجتماعی منویات امام خمینی میزان تحقق, فراوانی, درصد فراوانی, میزان اعمال نظر قوانین (درصد ضربدر ضریب), میزان نقش محقق (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره ۳-١۶.