چکیده:
به اعتقاد کارشناسان عکاسی، "مهران مهاجر" عکاسی است که از توان رسانه عکاسی چون سرراستی و حتی سردستی چون اسنپشات به خوبی استفاده میکند. آثار وی توامان دارای دو رویکرد، مستندنگاری و نیز دلبستگی های فرمالیستی است که این دو رویکرد در آثار "مهران مهاجر" قابل بررسی و تحلیل است. مجموع ویژگیهای آثار مهران مهاجر، دستکم در حوضۀ عکاسی، حاکی آثاری منحصر به فرد است و کمتر کسی توانسته مانند این هنرمند هم زمان به این نوع نگاه بپردازد. از اینرو میتوان با تاثیرپذیری از مجموعه آثار این هنرمند، به شناخت بهتری از روند شکلگیری نگاه خلاقانهی این هنرمند عکاس دست یافت. مسالۀ این مقاله، کشف بیان هنری در عکسهای مهاجر است که با عناصری ویژه به بیانی خاص می رسد. مهران مهاجر، سعی بر وارد کردن فهم زبانشناسانه در بازنمایی عکس را داشته است. به عبارتی آثارش پلی است میان زبانشناسی و عکاسی. مهاجر عکاسی را به عنوان قالب بیانی تجسمی برای بازگویی پیام خود به مخاطب به خدمت گرفته است. هدف این مقاله شناخت شیوههای بیان در هنر عکاسی با به کارگیری امکانات زبان شناختی است. این مقاله رویکردی کیفی دارد و به شیوۀ توصیفی تحلیلی ارائه میشود. اطلاعات این مقاله برآمده از منابع کتابخانه ای و مطالعات اسناد و عکس است.
Photography experts believe that Mehran Mohajer is a photographer who makes good use of the power of photography media, such as straightforwardness and even spontaneity (i.e., snapshots). He utilizes two approaches in his works, including documentary writing and formalistic attachments, both of which can be studied in Mehran Mohajer's works. All of the features of Mohajer's works at least in the field of photography represent unique works, and no one has been able to apply this method simultaneously. Therefore, it is possible to gain a better understanding of this artist's creative look by investigating his collection of works. This study aimed to discover the artistic expression in Mohajer’s photographs that reaches a specific expression with specific elements. To this end, it was attempted to identify the modes of expression in photography using linguistic possibilities. Since there is a dearth of research on criticizing Mehran Mohajer's works, the literature on the topic was investigated in this study. The article entitled "Investigation of the Importance of Semiotics (Semantic Implications) in Conceptual Photographs" by "Freshteh Dianat" (2017) addressed the role and position of photography as one of the fundamental and expressive elements of conceptual art. This study seeks to highlight the role of semantic implications in conceptual art by evaluation and analyses of the position of semantics in conceptual photographs based on Pierce's theory. Therefore, the main question is: what position does the photograph have in the semantic implications of conceptual art?
خلاصه ماشینی:
آلبوم حال گذشته در نمایشگاه »حال گذشته « مهران مهاجر که در دی ماه تصویر ٤ ۱۳٩٤ در گالری ای ، جی تهران برپا شده است ، تعدادی بالغ از آلبوم موزه ها منبع : مهاجر، ۱۳۸۰ بر چهل عکس که در اندازه های مختلف به چاپ رسیده ، با (به تصویر صفحه مراجعه شود) چینشی به ظاهر دل خواهانه در معرض دید علاقه مندان و هنر دوستان قرار گرفت .
تصویر ١٦ مهران مهاجر در ادامه این مقدمه درباره ویژگی دیگر تهران ، بیگاه منبع : مهاجر، ۱۳٩۳ عکس های کتاب می نویسد: »چیز دیگری که فکر میکنم در این سه مجموعه وجود دارد نوعی بازی با خود عکاسی یا نوعی اندیشیدن به سازوکار دوربین و شیؤە مواجهه آن با دنیای (به تصویر صفحه مراجعه شود)پیش روی اش است .
تصویر ١٩ تهران ، بیگاه منبع : مهاجر، ۱۳٩۳ نتیجه در جمع بندی کلی با توجه به مجموعه آثار عکاسی مهران مهاجر طی سال های گذشته تا به الان که با رویکردی فرمالیستی همراه بوده است و در اکثر آثار او باید به شکلی مفهومی و با تأمل فراوان به عکس خیره شد که شاید این دیدن و خیره شدن بارها تکرار شود تا به مفاهیم مورد نظر وی رسید و مفهوم اثر را دریافت ، این نوع بررسی باعث برانگیخته شدن و درگیری ذهنی مخاطب می شود و پرسش های بی شماری ایجاد میکند.