چکیده:
زمینه و هدف: معاونت پژوهش دانشگاه علوم انتظامی امین در راستای تولید و نشر دانش پلیسی و توانمندسازی پژوهشگران متخصص برای پاسخگویی به نیازهای سازمانی و ارتقای جایگاه علمی دانشگاه در عرصههای ملی و بینالمللی، فعالیتهای متنوعی انجام میدهد که یکی از ذینفعان این فعالیتها، اساتید دانشگاه علوم انتظامی امین بوده و هدف این پژوهش بررسی انتظارات و سنجش رضایت آنان از فعالیت پژوهشی دانشگاه بوده است. روش پژوهش: این تحقیق از روش آمیخته کیفی (تحلیل محتوای مصاحبهها) و کمی (پیمایشی) استفاده کرد. جامعه آماری در بخش کیفی مصاحبه ساختاریافته با 8 نفر از اساتید مرتبط با موضوع و در بخش کمی، تکمیل پرسشنامه محقق ساخته توسط 126 نفر از اساتید دانشگاه علوم انتظامی امین که به روش نمونهگیری هدفمند از گروههای علمی متعدد دانشگاه انتخاب شدند، بود. برای سنجش روایی ابزار در بخش کمی ابتدا اعتبار صوری پرسشنامه با مصاحبه با خبرگان صاحبنظر در بخش کیفی تحقیق و بهرهگیری از سند راهبردی پژوهش انجام شد و بخشی هم از پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات سروکوال استفاده شد. پایاییهم از طریق آلفای کرونباخ برای خدمات پژوهشی 931/0 دستاوردهای پژوهشی 853/0 امور اجرایی پژوهشی 931/0 و برای کیفیت خدمات 969/0 شد. یافتهها: انتظارات اساتید از معاونت پژوهش دانشگاه در 4 محور مورد مطالعه 35 خواسته بود و در بخش رضایت سنجی، 66% اساتید پاسخگو به پرسشنامه از امور اجرایی پژوهشی، 60 درصد از خدمات پژوهشی و 55. 6 درصد از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه رضایت زیاد داشتند. در کل میزان رضایت 57. 7 اساتید از کیفیت خدمات معاونت پژوهش دانشگاه زیاد و میانگین پاسخها در این متغیر 2. 64 از 4 بود. نتیجهگیری: بیشتر انتظارات اساتید از پژوهش دانشگاه در راستای افزایش اعتبار علمی دانشگاه و اساتید آن بود و این نشانگر پیوند منافع فرد و سازمان با یکدیگر است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که رفتار محترمانه با ذینفعان بویژه افراد تحصیلکردهای چون اساتید، نقش بسیار مهمی در رضایت آنها دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي انتظارات و رضايت اساتيد از فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه علوم 1 انتظامي امين 3 لطفعلي بختياري ٢، فريبا شايگان تاريخ دريافت :٩٩/٠٤/٢٠ تاريخ پذيرش :٩٩/٠٥/٠٦ چکيده زمينه و هدف : معاونت پژوهش دانشگاه علوم انتظـامي امـين در راسـتاي توليـد و نشـر دانـش پليسـي و توانمندسـازي پژوهشگران متخصص براي پاسخگويي به نيازهاي سازماني و ارتقاي جايگاه علمي دانشگاه در عرصه هـاي ملـي و بـين - المللي، فعاليت هاي متنوعي انجام مي دهد که يکي از ذينفعان اين فعاليت ها، اساتيد دانشگاه علـوم انتظـامي امـين بـوده و هدف اين پژوهش بررسي انتظارات و سنجش رضايت آنان از فعاليت پژوهشي دانشگاه بوده است .
در اين راستا با تلاش مضاعف مسئولين متعهـد و دلسـوز بحمـدالله در مدت زمان کوتاهي معاونت پـژوهش دانشـگاه توانسـته رشـد قابـل تـوجهي در قالـب خدمات پژوهشي، دستاوردهاي پژوهشي، امور اجرايي پژوهشي و فعاليـت هـاي تعـاملي با ساير مراکز علمي- پژوهشي کشور داشته باشد؛ ولـي بـا وجـود ايـن همـه فعاليـت در پژوهش و وجود اهداف و سنجه هـاي اسـتراتژيک از منظـر ذينفعـان در سـند راهبـردي پژوهش که ارتقاي رضايت ذينفعان را مدنظر دارد، هنـوز رضـايت سـنجي ذينفعـان در خصوص فعاليت هاي ذينفعان دانشگاه صورت نگرفته اسـت درحـالي کـه امـروزه نقـش ذينفعـان بـه عنـوان عناصـر تعيـين کننـده و حيـاتي سـازمان هـا غيرقابـل اجتنـاب اسـت .
جدول ٨-شاخص هاي پراکندگي رضايت اساتيد از خدمات پژوهشي معاونت پژوهش دانشگاه درکل (رجوع شود به تصویر صفحه) چنانچه جدول (٨) نشـان مـي دهـد کـه ميـانگين رضـايت اسـاتيد از خـدمات پژوهشـي دانشگاه امين ٢/٥٢ از ٤ و انحراف معيار ٠.
جدول ١٠-شاخص هاي پراکندگي ميزان رضايت اساتيد از دستاوردهاي پژوهشي معاونت پژوهش دانشگاه در کل (رجوع شود به تصویر صفحه) چنانچه جدول (١٠) نشان مي دهـد ميـانگين رضـايت اسـاتيد از دسـتاوردهاي پژوهشـي دانشگاه امين ٢/٥٦ از ٤ و انحراف معيار ٠/٨٨ است که نشانگر پراکنـدگي کـم داده هـا حول ميانگين مي باشد.