چکیده:
زمینه و هدف: مفهوم و معنی تعلیم و تربیت اخلاقی و دینی در طول تاریخ موردنظر و مداقه بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان تربیتی بوده است و اکنون نیز موردتوجه بسیاری از روانشناسان، جامعهشناسان و فلاسفه و متکلمان و مربیان تربیتی است. هدف اصلی پژوهش، ارائه الگوی رشد تربیت دینی و اخلاقی در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین بوده است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است که بهصورت پیمایشی انجامشده است. جامعه آماری شامل: اعضای هیئتعلمی، مدیران و دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تهران بوده است. نمونه آماری از طریق روش نمونهگیری هدفمند (n=15) انتخاب گردید. جهت دستیابی به اهداف تحقیق مصاحبه باز پاسخ با نمونه آماری گرفته است که در طی آن 6 مقوله کلی، 17 مولفه و بیش از 230 خرده مقوله (کدباز) شناسایی شد. جهت توصیف یافتهها، پس از انجام استخراج مضامین از سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت و مصاحبههای انجامشده و دستهبندی دادهها، فرآیند تجزیهوتحلیل دادهها از طریق تحلیل داده بنیاد کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام و سپس، مضامین کلان نامگذاری و مدل مفهومی تحقیق ارائه گردیده است. یافتهها: مطابق یافتههای تحقیق شرایط علی موثر بر رشد دینی و اخلاقی شامل شبه گستری دینی، الگوسازی جوانان و هویت دینی، عوامل مداخلهگر شامل تعارض رسانهای، مسائل اقتصادی و تبلیغات ضد دین و عوامل زمینهای شامل تعامل دانشگاه و حوزه علمیه، تخصص اساتید و اعتبار منابع درسی است همچنین راهبردهای این تحقیق برای رشد تربیت اخلاقی و دینی شامل فرهنگسازی، آموزش همهجانبه اخلاق دینی، تقویت مذهبی و گسترش ایدئولوژی دینی بوده است که پیامدهای آن اخلاقگرایی، ارتقای قدرت فهم و استدلال و پایداری ارزشها گردیدهاست. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده به مسئولین پیشنهاد میگردد که در جهت ارتقای رشد تربیت دینی و اخلاقی شرایط علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر و راهبردها را بهعنوان یک نظامنامه راهنمایی برای توسعه رفتار دینی و اخلاقی دانشجویان دانشگاه مدنظر قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: مطابق یافته های تحقیق شرایط علی مؤثر بر رشد دینی و اخلاقی شامل شبه گستری دینی، الگوسـازی جوانـان و هویت دینی، عوامل مداخله گر شامل تعارض رسانه ای ، مسائل اقتصـادی و تبلیغـات ضـد دیـن و عوامـل زمینـه ای شـامل تعامل دانشگاه و حوزه علمیه ، تخصص اساتید و اعتبار منابع درسـی اسـت همچنـین راهبردهـای ایـن تحقیـق بـرای رشـد تربیت اخلاقی و دینی شامل فرهنگ سازی ، آموزش همه جانبه اخلاق دینی، تقویت مذهبی و گسترش ایـدئولوژی دینـی بوده است که پیامدهای آن اخلاق گرایی، ارتقای قدرت فهم و استدلال و پایداری ارزش ها گردیده است .
موسوی (١٣٩٥) در تحقیق خـود بـا عنـوان آسـیب شناسـی تربیت اخلاقی در نظام آموزش وپرورش با تأکید بر نقش معلم بیان شده اسـت کـه معلـم میتواند به عنوان مدافع مرزهای فرهنگـی در کشـور باشـد دیگـر اینکـه رفتـار معلـم در تربیت اخلاقی افراد تأثیر به سزا دارد مـی توانـد عـاملی باشـد در جهـت تربیـت اخلاقـی صحیح افراد در محیط اجتماع و خانواده لذا به این امر توجه شود.
یزدانـی (١٣٩٥) در تحقیـق خـود بـا عنـوان آسیب شناسی اجتماعی دین گریزی و گـرایش جوانـان بـه فرهنـگ غـرب بیـان کردنـد پدیده «دین گریزی» یکی از مشکلات اساسی جوامع انسانی است کـه همـواره دغدغـه - هایی را برای رهبران دینی و خانواده ای متدین به وجود آورده و تهدیدهای جدی بـرای نسل جوان محسوب میشود.
لذا این تحقیق به دنبـال پاسـخگویی بـه ایـن سـؤال است : الگـوی رشـد تربیـت دینـی و اخلاقـی دانشـجویان دانشـگاه علـوم انتظـامی امـین چیست ؟ مبانی نظری تربیت انسان به معنای فراهم آوردن زمینه رشد و پرورش استعدادهای او برای رسیدن به کمال مطلوب است .