چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد مالی سازمان با توجه به نقش میانجی نوآوری و هوش سازمانی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی، بر اساس روش جمع آوری دادهها از نوع تحقیقات پیمایشی و از نظر روش انجام از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را مدیران سی و یک بانک فعال در صنعت بانکداری تشکیل دادند. با توجه به حجم پایین جامعه آماری تحقیق، نمونه آماری برابر با تعداد جامعه آماری در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری دادههای تحقیق از تحقیقات کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده و آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری درنسخه سه نرم افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که مدیریت دانش تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی سازمان دارد، بطور که 645/0 درصد از تغییرات مربوط به عملکرد مالی سازمان را به طور مستقیم تبیین میکند. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که نوآوری و هوش سازمانی بر عملکرد مالی سازمان تاثیر مثبتی دارند و به ترتیب 718/0 و 475/0 از تغییرات مربوط به متغیر عملکرد مالی سازمان را به طور مستقیم تبیین میکنند. در پایان نیز نتایج بدست آمده از آزمون سوبل و واف نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد مدیریت دانش از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و هوش سازمانی بر عملکرد مالی سازمان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
In recent years, internet banking is rapidly becoming a powerful tool in e-commerce .The rapid growth of the Internet has opened up new opportunities and threats to businesses. It is expected that with the development of new internet banking technologies the most important banking method will be used by individuals. Internet Banking in addition to reducing costs, it also reduces the physical presence of customers in kiosks, the aim of this study was to evaluate the effect on purchase intention of Internet banking customers of Bank Mellat, the population of the study, all customers of Bank Mellat in Tehran. The method of statically is random samplings. This study is a quantitative research and the research method is descriptive and applied. Library and field method were used to collect information. Due to the unlimited number of members of the community using Morgan table was 384 respectively. Questionnaire was used for data collection .The results of confirmatory factor analysis indicate the validity of the questionnaire construct. To analyze data from software SPSS 22 Descriptive and inferential statistics regression were used version Fitting the research model and testing the hypotheses showed that access to services, services provided, personal communication, security and
reputation had a significant impact on Mellat Bank customers' purchase intention
خلاصه ماشینی:
بانکداري اينترنتي علوه بر کاهش هزينهها، حضور فيزيکي مشتريان در باجهها را نيز کاهش ميدهد، هدف از اين پژوهش بررسي تأثير بانکداري اينترنتي بر قصد خريد مشتريان بانک ملت است که جامعه آماري اين تحقيق کليه مشتريان بانک ملت شهر تهران ميباشد.
بررسي برازش مدل تحقيق و آزمون فرضيات نشان داد که دسترسي به خدمات، خدمات ارائهشده، ارتباط شخصي، امنيت و شهرت بر قصد خريد مشتريان بانک ملت تأثير معناداري دارد.
بانکداري الکترونيک از بسياري از جهات مشابه روش پرداخت سنتي است اما تفاوت مهم آن با سيستمهاي سنتي در اين است که به مشتريان اجازه ميدهد که به اطلعات دسترسي داشته باشند و عمليات و مبادلت بانکي خود را بدون توجه به مکان و با استفاده از رايانههاي شخصي خود انجام دهند؛ اما گذر از بانکداري به شيوه سنتي به سمت ارائه خدمات مالي اينترنتي مستلزم سرمايهگذاري و پذيرش تغييرات فراواني در بانکهاست.
فلح اصل و عبدالوند )٨٩٣٣( در پژوهشي تحت عنوان" ارزيابي عوامل مؤثر بر پذيرش بانکداري اينترنتي در ميان مشتريان بانکهاي دولتي و خصوصي مناطق ٦٦ گانه شهر تهران " که روش مورداستفاده در اين تحقيق ازنظر هدف کاربردي و ازنظر ماهيت توصيفي است .
جامعه آماري اين تحقيق داراي 6 Hoque 7 Baabdullah 8 Al-Mohammad حجم نامحدود و شامل مشتريان بانکهاي دولتي و خصوصي مناطق ٦٦ گانه شهر تهران ميباشد؛ که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه ٣١٢ نفر در نظر گرفتهشده است .