چکیده:
شناسایی مفهومی است که با حاکمیت رابطه تنگاتنگی دارد به همین جهت نمیتوان از تاثیر آن در عرصه بینالملل غافل ماند. دولت در عمل هنگامی موجودیت سیاسی و بین المللی مییابد که توسط دیگر دولتها مورد شناسایی قرار بگیرد و این شناسایی جهت حفظ حقوق، تکالیف و وظایف دولت در عرصه جهانی و بینالمللی تاثیرگذار خواهد بود. شناسایی یک دولت عملا گرچه ممکن است محدودیتهایی برای دولت ایجاد کند اما موجب میگردد که دولتها از انجام تعهدات و وظایف خود شانه خالی ننمایند به همین جهت نقش و تاثیر آن را نمیتوان نادیده گرفت. یکی از آثار مهم شناسایی برای دولتها را میتوان امکان عضویت آنها در سازمان ملل متحد و بهرهمندی از حقوق این عضویت برای آن دولت نام برد، گرچه ایجاد یک سری تکالیف را برای دولت مذکور همزمان با عضویت در سازمان ملل نمیتوان کتمان کرد. پر واضح است شناسایی نقطه عطفی برای شکلگیری شخصیت حقوقی یک دولت و فعالیت آن در عرصه بینالمللی و در قالب سازمانهای بینالمللی میباشد. بنابراین باتوجه به مطالب مذکور در این مقاله به دنبال آن هستیم تا به بررسی آثار و نحوه شناسایی دولتها در عرصه بینالمللی بپردازیم.
Recognition is a concept that is closely related to sovereignty, so one cannot ignore its impact on the international arena. In practice, the state becomes a political and international entity when it is recognized by other states, and this recognition will be effective in safeguarding the rights, tasks, and duties of the state in the global and international arena. While recognizing a state may actually impose restrictions on the state, it makes states not to evade fulfilling their obligations, and therefore its role and impact cannot be ignored. One of the important effects of recognition for states can be the possibility of their membership in the United Nations and the enjoyment of that membership's rights for that state. However, the creation of a series of tasks and duties for the said state at the same time as membership in the United Nations cannot be avoided. It is clear that recognition is a turning point in the formation of the legal personality of a state and its activity in the international arena in the form of international organization. Therefore, in the light of the foregoing, in this article we seek to examine the effects of recognizing states and how the states are recognized internationally.
خلاصه ماشینی:
به نظر میرسد اتحادیه اروپا در رابطه با اریتره تأیید کرده است که به رسمیت شناختن یک دولت جدید اقدامی نیست که محدود به هر قانون کلی برای ایالتها باشد - اتحادیه اروپا موضع اروپایی را در مورد شناسایی اریتره شناسایی کرد (EC Bull, 1993)، اما، در مورد کوزوو، جائیکه اجماع همه کشورهای عضو آن (مانند 2008) وجود نداشت، اتحادیه اروپا از ادعای این موضع، خودداری کرد.
در واقع این قانون از زمان نماینده دائم ایالات متحده که به «اقدامات سیاسی سطح بالا» شناخته میشد کمی تغییر کرده است، اینکه کدام کشور روی زمین میتواند سوال کند، اگرچه بعید به نظر میرسد که حتی دولتها و نمایندگانشان در موارد اخیر و حتی باتوجه به قاعده کلی عدم شناسایی دولتها در مورد موقعیتهایی که با نقض جدی یک هنجار قطعی و بیچون و چرا ایجاد شده باشند، موضوع را به همان اندازه دقیق بیان کنند.
گزارش دهنده ویژه کمیسیون حقوق بینالملل برای اقدامات یکجانبه تصدیق میکند که تعریف عمل شناسایی به آسانی ممکن نیست مخصوصا شناسایی یک دولت و قصد آن باید تقویت گردد: عمل شناسایی به شرح ذیل تعریف میشود: «بیان یکجانبه اراده توسط یک یا چند دولت به صورت جداگانه یا جمعی بصورت تدوین شده و اذعان به وجود یک وضعیت دوژوره یا دوفاکتو بعنوان ادعای حقوقی با هدف ایجاد آثار حقوقی خاص و به ویژه پذیرش مخالفت خود از ان زمان یا از زمان ذکر شده در خود اعلامیه میباشد».