چکیده:
هدف انجام این تحقیق بررسی رابطه هیجان خواهی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی در درس
آمادگی جسمانی دانش آموزان ورزشکار مدارس تربیت بدنی (لرستان-کرمانشاه) بود.
روشها: وش پژوهش از نوع همبستگی است وجامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر مدارس
٢٠١١ به صورت روزانه - تربیت بدنی استانها (لرستان – کرمانشاه) میباشد، که در سال تحصیلی ٢٠١٠
مشغول به تحصیل بوده. کل دانش آموزان ٢٤٠ نفر بودند، و طبق جدول مورگان ١٤٧ نفر از طریق نمونه
گیری طبقهای نسبی انتخاب گردید. ابزار پژوهش مقیاس ٤٠ سوالی هیجان خواهی زاکرمن و مقیاس
٦٠ سوالی سازگاری اجتماعی سینا وسینگ بوده است الگوی فرضی پژوهش با استفاده از روش
مستقل t همبستگی وآمارتوصیفی نظیر، وفراوانی، میانگین، انحراف استاندارد وآماراستنباطی آزمون
فیشر برای بررسی تفاوت دو ضریب همبستگی استقاده شده Zr وضریب همبستگی پیرسون، از آزمون
است.
یافتههای تحقیق: بین هیجان خواهی و عملکرد در درس آمادگی جسمانی رابطه معنی داری وجود
ندارد. اما بین سازگاری و عملکرد در درس آمادگی جسمانی رابطه معنی دار مثبت وجود دارد.
نتیجهگیری: میتوان در یافت که هیجان خواهی بر عملکرد تحصیلی موثرنیست اما فعالیتهای
ورزشی عامل موثری در افزایش سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف انجام اين تحقيق بررسي رابطه هيجان خواهي و سازگاري اجتماعی با عملکرد تحصیلی در درس آمادگي جسماني دانش آموزان ورزشکار مدارس تربيت بدنی ( لرستان-کرمانشاه) بود.
يکي از اين نظريه ها، نظريه ماروين زاکرمن تحت عنوان هيجان خواهي است (کريمي، 1370) افراد هيجان خواه در جستجوي هيجان ها تجربه هاي متنوع، تازه، پيچيده، پور شور بوده و مايل به خطر کردن بدني، اجتماعي، قانوني و مالي به خاطر خود اين تجربهها هستند (زاکرمن، 1994، نقل از سيد محمدي، 1384).
به همين دليل انجام تحقيقات متعدد در زمينه ي ورزش و مولفه هاي روان شناختي انسان، ميتواند با روشن نمودن اثرات مطلوب ورزشي و فعاليتهاي جسماني روي جنبه هاي روانشناختي انسان، ضمن علاقه مند نمودن دانش آموزان به تحصيل بهداشت جامعه به موازات آن رشد و تکامل اجتماعي و شناخت مسئولين از پديده هاي رواني هيجانات و ارائه ي تدابيري از سوي آنها اهميت تحقيق و بررسي در زمينه هاي هيجان خواهي و سازگاري در بين ورزشکاران را تاييد مي نمايد.
جدول 2: همبستگي بين هيجان خواهي و عملکرد تحصیلی در دانش آموران مدارس تربيت بدني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} معني دار نيست : P>NS ** P= 0/01 *(P >0/05) جدول دو نشان مي دهد، چون مقدار ضريب همبستگي پيرسون 478/0= ، 146 N =، 059/0- r = معني دار نيست، یعنی بین هیجان خواهی وعملکرد تحصیلی رابطه مثبت وجود ندارد.
جدول 3: همبستگي بين سازگاري و عملکرد در بين دانش آموران مدارس تربيت بدني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *05 P همان گونه که در جدول سه مشاهده میشود بین سازگاری اجتماعی و عملکرد001 /0 = P و 291/0r= ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.