چکیده:
امروزه افشای اطلاعات مالی شرکتها از طریق اینترنت، به عنوان یکی از مباحث و موضوعات با اهمیت در کشورهای مختلف جهان مطرح گردیده است. این موضوع با فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات مرتبط گردیده و در بعضی موارد، رویههای معمول حسابداری را تحت تاثیر قرار میدهد به طوریکه بیانیههای متعددی در زمینه افشای اینترنتی اطلاعات مالی در سراسر جهان منتشر گردیده است.
در این تحقیق، به بررسی میزان اطلاعات افشا شده از طریق اینترنت در وب سایت 100 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ارتباط آن با برخی از ویژگیهای شرکت شامل اندازه، اهرم شرکت، سودآوری و نوع صنعت، پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد، بین افشای اطلاعات مالی از طریق اینترنت (متغیر وابسته) و اندازه شرکت، اهرم شرکت و نوع صنعتی که شرکت در آن فعالیت میکند (متغیرهای مستقل)، رابطه معناداری وجود دارد. اما ارتباط معناداری بین متغیر وابسته و متغیر مستقل سودآوری شرکت مشاهده نگردید.