چکیده:
هدف: یکی از ویژگیهای قابل توجه اقتصادهای نوظهور، نقش با اهمیت گروههای تجاری است. از اینرو، در پژوهش حاضر تأثیر عضویت در گروههای تجاری بر سطح گزارشگری پایداری شرکتها مورد بررسی قرار گرفت. روش:برای سنجش سطح گزارشگری پایداری شرکتها از چک لیست سازمان گزارشگری جهانی (GRI) استفاده شد. فرضیه تحقیق نیز توسط نمونهای متشکل از 102 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392 تا 1396 و با بهرهگیری از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک دادههای ترکیبی مورد بررسی قرارگرفت. یافتهها:نتایج پژوهش نشان میدهد که عضویت در گروههای تجاری موجب بهبود سطح گزارشگری پایداری شرکتها میگردد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل اضافی حاکی از آن است که در شرکتهای بزرگتر، رابطه بین عضویت در گروههای تجاری و سطح گزارشگری پایداری قویتر است. نتیجهگیری: شرکتهای وابسته به گروههای تجاری به دلیل نگرانی کمتر نسبت به منافع مالی کوتاه مدت، از انگیزههای بیشتری برای گزارشگری پایداری برخوردارند.
Objective: One of the main characteristics of emerging economies is the important role of business groups. Business group affiliation can bring about various positive consequences for the firms related to such groups. This study aims to examine the effects of business group affiliation on corporate sustainability reporting level. Method: The checklist developed by the Global Reporting Initiative, GRI, was used to measure the level of corporate sustainability reporting. The research hypothesis was applied to 102 firms listed in the Tehran Stock Exchange for the years 2013-2017, and then was tested, using multivariate regression based on panel data model. Result: The findings suggest that business group affiliation is likely to improve the corporate sustainability reporting level. Moreover, the results of additional analysis reveal that the relationship between business group affiliation and sustainability reporting level is more pronounced in larger firms. Conclusion: Affiliated companies to business groups have more incentives for sustainability reporting due to less concern for short-term financial interests.
خلاصه ماشینی:
لذا، پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی برای این سؤال است که آیا عضویت در گروههای تجاری موجب بهبود سطح گزارشگری پایداری شرکتها میگردد؟ انتظار میرود نتایج این پژوهش بتواند دستاوردها و ارزش افزوده علمی به شرح زیر داشته باشد: اول اینکه نتایج پژوهش میتواند موجب بسط مبانی نظری پژوهشهای گذشته در ارتباط با گزارشگری پایداری در کشورهای در حال توسعه نظیر بازار سرمایه ایران شود.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که عضویت در گروههای تجاری باعث بهبود سطح گزارشگری پایداری شرکتها میشود.
سپس اثر تعدیلکنندگی اندازۀ شرکت بر رابطه بین عضویت در گروههای تجاری و سطح گزارشگری پایداری شرکتها بررسی شد که نتایج مربوط به الگوی برازش شده در جدول (6) ارائه شده است.
از اینرو، در پژوهش حاضر تأثیر عضویت در گروههای تجاری بر گزارشگری پایداری شرکتها مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که عضویت شرکتها در گروههای تجاری باعث بهبود سطح گزارشگری پایداری آنها میگردد.
Internal capital markets in business groups: evidence from the asian financial crisis.
Business groups and corporate transparency in emerging markets: Emerging evidence from India, Asia Pacific Journal of Management, 30, 987–1004.
Business group affiliation and corporate sustainability strategies of firms: an investigation of firms in India.
Samira Joudi 1 Gholamreza Mansourfar (Ph. D) 2 Abstract Objective: This research aims to investigate the effects of asymmetric information on the relationship between audit quality and internal and external dimentions of corporate governance quality, during the period 2008-2017.
Information asymmetry, internal and external dimensions of corporate governance quality: improve or weaken audit quality?