چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر مهارتهای ارتباطی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان شهر اصفهان بود.روش: روشپژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری پژوهش تمام دانشآموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستانهای اصفهان بود که تعداد 40 نفر از دانشآموزانی که واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند، به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار داده شدند (20 دانشآموز در گروه آزمایش و 20 دانشآموز در گروه کنترل). ابزار: ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1996) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی (کوئین دام، 2004) بود. سپس گروه آزمایش مداخله درمانی شناختی رفتاری گروهی را نه جلسه 90 دقیقهای در طی دوماه و نیم به صورت هفتهای یک جلسه در طی دو ماه و نیم دریافت کردند. در حالی که گروه گواه از دریافت این مداخله بیبهره بود. سپس از افراد هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. مرحله پیگیری نیز پس از 45 روز اجرا شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها و استخراج دادههای خام، تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از این پژوهش توسط نرمافزار (SPSS) ورژن 23 با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر صورت گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری گروهی بر اعتیاد به اینترنت و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان در مراحل پسآزمون و پیگیری اثر معنادار دارد (001/0>p).نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش به نظر میرسد که با درمانهای شناختی رفتاری میتوان اعتیاد به اینترنت دانشآموزان را کاهش و مهارتهای ارتباطی آنها را افزایش داد.
Aim: The objective of the present study was to investigate the effectiveness of group cognitive-behavioral therapy on communicative skills and internet addiction of the students in the city of Isfahan.Method: The research method was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and forty-five-day follow-up period. The research population included all forty second grade high school students in Isfahan high schools who featured the criteria to be included in the study and were selected through purposive sampling and randomly replaced into experimental and control groups (20 students in the experimental group and 20 in the control group). The applied instruments in the present study included internet addiction questionnaire (Yang, 1996), communicative skills questionnaire (Queen Dam, 2004). Then the experimental group received nine ninety-minute sessions of group cognitive-behavioral therapy interventions once a week during two-and-a-half months while the control group didn’t receive such interventions. Afterwards, the people in both groups took the posttest. The follow-up stage was administered after 45 days. After collecting questionnaires and extracting raw data, the data analysis from the study was conducted via SPSS23 software through descriptive statistics and repeated measurements ANOVA methods.Result: The results of the study showed that group cognitive-behavioral therapy has significant effect on internet addiction, communicative skills of the students at the posttest and follow-up stages (p<0.001).Conclusion: According to the findings of the study it seems that through cognitive-behavioral therapy, the students’ internet addiction can be decreased and their communicative skills can be increased.