چکیده:
با توجه به نقش بلوغ فناوری اطلاعات در افزایش رقابت پذیری سازمان، هدف از این پژوهش ارایه الگویی جهت شناسایی عوامل موثربر فرآیندهای فناوری اطلاعات سازمان بر مبنای چارچوبهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعاتواهداف کنترلیبرای اطلاعات و فناوری مرتبطو نیز تعیین روابط علی و سطح بندی این عوامل بارویکرد تلفیقی مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل قدرت هدایت-وابستگی فازی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است. در این پژوهش، به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مدلسازی ساختاری تفسیری و میک مک فازی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان ارشد شرکت فناپ تشکیل دادند. با توجه به آنکه تعداد اعضاء جامعه آماری محدود بوده و اطلاعات مورد نیاز صرفا در اختیار تعداد اندکی از کارشناسان بود، لذا نمونه با جامعه آماری برابر بوده (متشکل از ۱۵ نفر خبره سازمانی) و نمونه گیری به شیوه هدفدارقضاوتی انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد که با استنادبه عوامل مطروحه در این چارچوب ها و به زعم اظهارات خبرگان سازمانی، ۱۴ عامل موثر بر بلوغ فناوری اطلاعات در این سازمان در قالب ۳ حوزه راهبرد و طرحریزی خدمات فناوری اطلاعات، اکتساب و پیاده سازی خدماتفناوری اطلاعات و نظارت و پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات وجوددارد. به علاوه، تحلیل روابط علی میان این عوامل حاکی از تعیین عامل «به کارگیری استانداردها در فناوری اطلاعات «به عنوان تاثیرگذارترین، عامل »وجود ساختار سازمانی فناوری اطلاعات» به عنوان تاثیرپذیرترین و عامل »زیرساخت مطلوب شبکه و مرکز داده ها« به عنوان مستقل ترین عامل در مدل بلوغ فناوری اطلاعات سازمانهای ایرانی بود که نقش بسزایی در تعیین سطح بلوغ فناوری اطلاعات سازمانها داشتند.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و سطح بندی عوامل مؤثر بر بلوغ فناوری اطلاعات سازمان با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری و MICMAC فازی نازیلا صدیقی محمدرضا ثنایی چکیده با توجه به نقش بلوغ فناوری اطلاعات در افزایش رقابت پذیری سازمان ، هدف از این پژوهش ارائه الگویی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیندهای فناوری اطلاعات سازمان بر مبنای چارچوب های کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و اهداف کنترلی برای اطلاعات و فناوری مرتبط و نیز تعیین روابط علی و سطح بندی این عوامل با رویکرد تلفیقی مدل سازی ساختاری تفسیری و تحلیل قدرت هدایت -وابستگی فازی است .
Information Technology Service Management (ITSM) رویکردهای فناوری محورتر در عملیات فناوری اطلاعات ، نخستین هدف مدیریت خدمات فناوری اطلاعات طراحی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات جهت پاسخگویی به نیازهای مشتریان است (والف و همکاران ١، ٢٠١٥).
Capability Maturity Model Integration (CMMI) میگیرد و در واقع یک چارچوب راهنما برای مدیران فناوری اطلاعات در مدیریت و بهینه سازی زیرساخت های فناوری اطلاعات محسوب شده و این امکان را برای آن ها فراهم میآورد که از سطح خدمات ارائه شده در سازمان ، اطمینان حاصل نموده و بتوان زیرساخت های مورد نیاز را بر طبق یک برنامه از پیش تعیین شده تأمین کرد(رازقی و همکاران ، ١٣٩٠).
زرین قریچه و بافنده زنده (١٣٩٠) در پژوهشی جهت شناسایی و سازمان دهی حوزه های مدیریت فناوری اطلاعات ، الگوی اهداف کنترلی برای اطلاعات و فناوری های مرتبط را معرفی کرده و به منظور ارزیابی و اولویت بندی حوزه های انتخابی، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی گروهی ١ استفاده کردند.