چکیده:
رسانه های اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیتهای مرتبط با بازاریابی بهره میگیرند. با توجه به اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تاثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه های اجتماعی؛ با نقش متغیر تعدیل کننده ویژگیهای سازمانی پرداخته است. جامعه آماری در این پژوهش، تعدادی از بازاریابان رسانه های اجتماعی در شهر مشهد بوده که حجم نمونه با بهره گیری از جدول مورگان ۳۸۴ تن در نظر گرفته شده است. روش پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بوده که با استفاده از پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (۲۰۰۳) و پرسشنامه ویژگیهای سازمانی و استراتژیهای سازمانی اویوبی و همکاران (۲۰۱۶) اطلاعات لازم جمع آوری گردیده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس (Smart PLS) نشان داد که اوال ابعاد ویژگیهای سازمانی (ساختار سازمانی، سبک مدیریت، سبک تصمیم گیری) و استراتژیهای رقابتی (استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمرکز) بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه های اجتماعی تاثیر داشته و ثانیا استراتژیهای رقابتی از طریق متغیر تعدیل گر ویژگیهای سازمانی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه های اجتماعی تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
نشریه علمی مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند– سال هشتم ـ شماره ٣١ ـ بهار ١٣٩٩ صفحات ١٥٢-١١٩ تأثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه های اجتماعی با نقش متغیر تعدیل کننده ویژگیهای سازمانی سعید آیباغی اصفهانی امیر غفوریان شاگردی تقی وحیدی **** بهناز دانشمند چکیده رسانه های اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیت های مرتبط با بازاریابی بهره میگیرند.
با توجه به اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه های اجتماعی؛ با نقش متغیر تعدیل کننده ویژگیهای سازمانی پرداخته است .
به همین جهت با توجه به حساسیت و اهمیت این امر؛ مسئله و دغدغه ای اصلی که شاهد و با آن روبه رو هستیم و در این پژوهش مورد بررسـی قرار خواهد گرفت ؛ این اسـت که چگونه اسـتراتژیهای رقابتی (رهبری هزینه ، تمایز و تمرکز) بر عملکرد بازاریابان فعال در رســـانه های اجتماعی تأثیر میگذارد و در این میان ، ویژگیهای مختلف سازمانی (ساختار سازمانی، سبک مدیریت ، سبک تصمیم گیری ) چه نقشی در این اثرگذاری میتوانند ایفا نمایند؟ فرضیه های پژوهش بر مبنای الگوی مفهومی به شرح زیر است : فرضـیه اصلی ١- ویژگیهای سازمانی (ساختار سازمانی، سبک مدیریت ، سبک تصمیم گیری) بر عملکرد سازمان در حوزه بازاریابی در رسانه های اجتماعی تأثیر دارد.