چکیده:
یکی از مهمترین دغدغههای دانشگاهها، تربیت حسابداران لایق است که نیازهای سازمانها را برطرف سازند. در سالهای اخیر مسئله کیفیت آموزش و تدریس از مباحث مهم در نظامهای آموزشی دیده شده است، از مهمترین مولفههایی که در بحث کیفیت دانشگاهها مدنظر قرار گرفته است، روشهای تدریس است. هدف این پژوهش بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق تحلیل روشهایتدریساست که به شیوه کیفی و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههایی نیمه ساختار یافته با 21 نفر از اساتید و خبرگان حسابداری انجام شده است، برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با کمک نرم افزار مکس کیو دیای 2018 به مفاهیم مجزا تفکیک شدند و 18 مقوله کلی به دست آمد. این مقاله یافتههای مطالعه را در چارچوب مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (5 مقوله)، پدیده محوری (بهبود کیفیت آموزش حسابداری به عنوان یک رویکرد کلی در تدریس)، راهبردها (2 مقوله)، زمینه (3 مقوله)، شرایط مداخله گر (3 مقوله) و پیامدها (4 مقوله) تحلیل کرده است. یافتهها به طور کلی نشان دادند که به کارگیری مناسب مولفههای روشهای تدریس تضمین کننده یادگیری است و کیفیت تدریس و در نهایت کیفیت آموزش حسابداری را بهبود میبخشد.
One of the most important concerns of executives is the need for training accountants to meet the needs of organizations. In recent years, the issue of the quality of education and teaching has been viewed as major issues in educational systems, one of the most important component that has been taken into consideration in the quality of the universities is teaching methods. This study aimed to Improving the Quality of Accounting Education by Analyzing Teaching Methods, which was conducted using qualitative research methodology and using a strategy based on the grounded theory. In this regard, semi-structured interviews with 21 accounting professors and experts were carried out using purposeful approach and application of theoretical saturation criterion. To obtain the reliability and validity of the data from two participants review method and review of non-participating experts in the research were used. The results of the data analysis were separated into separate concepts through three stages, open coding, axial coding and selective coding with the aid of maxqda2018 software, and 16 general categories were obtained. This paper presents the findings of the study within the paradigm model including: causal conditions (5 categories), pivotal phenomena (improving the quality of accounting education as a general teaching approach), strategies (2 categories), contexts (3 categories), intervening conditions (3 categories) and outcomes (4 categories) analyzed. The findings generally showed that the proper use of the components of teaching methods guarantees learning and improves the quality of teaching and ultimately the quality of accounting education.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق تحلیل روش های تدریس است که به شیوه کیفی و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است .
ir ٣- استادیار گروه مدیریت اجرایی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران Developing a Model for Improving the Quality of Accounting Education by Analyzing Teaching Methods Using Grounded Theory Abdolrasoul rahmanian koushkki, Bahram barzgar, esmaeil kamalirad Data of recript: 2019.
This study aimed to Improving the Quality of Accounting Education by Analyzing Teaching Methods, which was conducted using qualitative research methodology and using a strategy based on the grounded theory.
Keywords: The quality of accounting education, Teaching Method, Grounded Theory مقدمه امروزه دانشگاه ها به دلیل نقش اساسی شان در امر آموزش سرمایه انسانی برای تولید و نقد دانش و فناوری جدید، آماده سازی شغلی، پرورش تفکر انتقادی، ارائه راهبردهای تغییر اجتماعی و رویارویی فعال با تحولات جهانی، عامل کلیدی توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری محسوب می شوند (میر کمالی و نارنجی ثانی، ١٣٨٧).
همچنین این کمسیون ، استادان را نسبت به طراحی مجدد برنامه های درسی برای تسهیل در ایجاد و پرورش توانایی های ارتباطی و تفکر انتقادی 1- Accounting Education Change Commission (AECC) تشویق می کند(جلیلی، ١٣٨٥) و پیشنهاد می کند که به دانشجویان به جای حفظ قوانین ، چگونه آموختن (یادگیری) را بیاموزیم (بوید، بوید و بوید، ٢٠٠٠).