چکیده:
چکیده در مقاله حاضر که به مطالعه در حوزه زیبایی شناسی به روش کتابخانهای انجام گرفته، ابتدا به تعریف مفهوم زیباییشناسی و سپس به نقد برخی از نظریههای سعدیشناسان معاصر و دلایل هنری بودن و ادبیت شعر از طریق گزارههای عاطفی و زیباییشناسی پرداخته شده است. زیبایی امری نسبی بوده و با توجه به شرایط تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی قابل بررسی است. معیارهای زیباییشناسی شامل موارد گوناگونی است که در میان اقوام و ملل مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.. سعدی آموزگار زیبایی و زیباییشناسی است و عشق در غزلیاتش مظهر کشش انسان به جمال و کمال است. سعدی زیبایی را دو قسم میداند: یکی زیبایی معنوی که در آن عالم مظهر و جلوهگاه حضرت حق است. نوع دیگر زیبایی، زیبایی ظاهری است که در آن معشوق زمینی مظهر و تجلی جمال الهی میشود. بکارگیری عناصر زیبایی شناسی در شعر، دریافتن عاطفه و ادراک شاعر توسط مخاطب و توجه به سهل ممتنع بودن غزل سعدی از عواملی است که تاثیر بسزایی در ادراک زیبایی شناسی به جای مینهد.
Abstract: The present research deals with the field of aesthetics using the library method. Here we first define the concept of aesthetics and criticize some the theories presented by contemporary Saadi experts. We also discuss artistic and literary aspects of his poetry through emotional and aesthetic criteria. Beauty is a relative concept and can be reviewed based on historical, geographical, and cultural points of view. Aesthetics include a variety of measures which differ among different nations. Human beings have always understood and created beauty. Saadi is the master of beauty and aesthetics. Love in his lyrics is the manifestation of the human attraction to beauty and perfection. Saadi knows that beauty is twofold: a spiritual beauty in which the universe is the manifestation of God. Another type of beauty is the worldly, superficial beauty in which the worldly beloved becomes the emanation of God. The use of aesthetic elements in poetry, emotional recognition, the simple yet impossible to repeat nature of his poetry, and the understanding of the reader all contribute to the aesthetic perception of his poetry.