چکیده:
مقالۀ حاضر به معرفی و تشریح اندیشههای همی کی. بابا (1949-)، یکی از نظریهپردازان پرآوازۀ معاصر در حوزۀ مطالعات پسااستعماری، میپردازد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست به واکاوی مفاهیم پیوندخوردگی هویّت و فرهنگ و نیز فضای سوّم میپردازیم، و در بخش دوّم نیز مفاهیم ملّت بهمثابه روایت و نیز ترومای مهاجرت را بررسی میکنیم. در نظریۀ پسااستعماری و، بهطور گستردهتر، در حوزۀ مطالعات فرهنگی، فرهنگ، ملّیت و هویّت کلیدواژههایی پرتکرار و بسیار مهماند؛ در این جستار میکوشیم از زاویۀ دید همی بابا به این مقولههای مهم نظر افکنیم. بابا، بهپیروی از دریدا، «تفاوت» را در تقابل با «حضور» قرار میدهد و میگوید سلطۀ اقتدارطلبانۀ «حضور» (در اینجا، حضور استعماری) را میتوان با ارجاع به «تفاوت» دچار اختلال کرد. پساساختارباورانی همچون بابا توجّه خاصی به مفهوم تفاوت دارند. صحبت از تفاوت فرهنگی و رواداری نسبت به آن ما را به مفهوم «پیوندخوردگی» میرساند. بابا معتقدست که فرهنگهای معاصر پیوندخوردهاند، و این پیوندخوردگی فضایی ایجاد میکند برای کنشگری، آفرینشگری و ایجاد تغییر؛ فضایی که در آن هیچگونه تفکّر دوقطبی، تقابلی، ذاتباور و جداییطلب راه ندارد. بهطور کلّی، از نگاه بابا، جایگاه فرهنگ جایگاهی «در-میان» و آستانهای است و، به تبع آن، هویّتهای فرهنگی نیز هویّتهای در-میان و پیوندخورده (هیبرید) اند. از این رو، نمیتوان برای هویّت و صورتهای فرهنگی بستاری قایل شد، بلکه باید آنها را فرآیندی با پایان باز و پیوسته در حال بازتعریف و «شدن» دانست.
This research aims at introducing and explaining Homi K. Bhabha’s ideas and trying to provide a roadmap to the awe-inspiring labyrinth of his thought. Bhabha is well-recognized and acclaimed as one of the most celebrated contemporary literary theorists in the field of postcolonial studies. The outline of this research will give priority to two main headings: hybridity and nation. The first part concerns itself with an account of the (Bhabhaian) politics of identity. It claims that identity, as production, persistently redefines itself; it is on the move, because Bhabhaian thinking never allows it to stop and calcify a fetishistic essence. Also, it emphasizes that identity is imagined. The second part opens with the problematic of nation (as narration) and ends with the notions of migration and exile. In précis, according to Bhabha, the margins of nation-states are the thresholds of meaning, hybrid sites of enunciation, and heterogeneous spaces of cultural difference. In all, there cannot be found a closure for identity and cultural forms; they are always in a process of being redefined and reconfigured; in short, they are always in a process of ‘becoming’.