چکیده:
استفاده از مفاهیم و تعلیمات قرآنی یکی از شیوههایی است که از دیر باز شاعران و نویسندگان پارسی زبان برای اعتبار بخشیدن و غنای سخن خویش از آن بهره بردهاند. حکیم ابوالقاسم فردوسی یکی از بزرگترین شعرای ایران در قرن چهارم هجری است که از مفاخر ایران و جهان به شمار میآید. اثر گرانسنگ او شاهنامه از دیرباز مورد توجه نویسندگان و منتقدین قرار گرفته است. با توجه به هدف والای حکیم توس مبنی بر پاسداشت زبان پارسی و استفادهی او از واژگان پارسی و عدم استفاده از واژگان زبان عربی در شعر خویش در بادی امر چنین به نظر میآید وی کمتر از عبارات عربی بخصوص آیات قرآنی بهره برده است اما با دقت و کنکاش در شاهنامه در مییابیم که وی به حد وفور از مفاهیم آیات بهره برده است. نویسندگان این مقاله بر آنند که با شیوهی توصیفی – تحلیلی و روش نقدی بینامتنیت این ویژگی شاهنامه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. نتایج نشان میدهد که وی فقط در حد بینامتنیت معنایی (مضمونی) از قرآن تاثیر گرفته و الفاظ و عبارات قرآنی در کلام وی دیده نمیشود.
Using the concepts and didactics of the Quran is one of the ways in which from the old times, Persian poets and authors have used for authenticating and richness of their speech. Hakim Abul Qasim Ferdowsi, one of the greatest poets in the fourth century and one of the glories of the world and Iran, Shahnameh his precious work has been considered by writers and critics. Considering the great goal of Hakim Ferdowsi for preserving Persian language and using Persian word instead of Arabic words in his poem, at first it seems that he has not used a lot of Arabic expressions and Quranic verses, but examining Shahnameh, you can see that he has used plenty of Quranic concepts. Authors of this article are going to analyze these features of Shahnameh using critical intertextual (Tanas) and descriptive – analytical methods. The results show that he has just been affected by meaningful intertextuality and has not used Quraic expressions and words.