چکیده:
مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به تدقیق در بینش حضرت امام خمینی (ره)، راجع به حق زنان بر اشتغال در مشارکت سیاسی-اجتماعی پرداخته است. مقاله حاضر به این نتیجه دست یافته است، حضرت امام خمینی (ره)، با اشرافی که بر آموزه های اسلامی داشتند نگاهی دقیق از دامنه مفهومی حق زنان بر اشتغال در مشارکت سیاسی-اجتماعی داده اند و آن، این که اگرچه آن را منع نداشته و حتی بعضا مقتضی قلمداد کرده اند لیکن، رسالت و غایت آمال نوع زن را در امور والاتری، از جمله و به ویژه ایفاء نقش فعالانه در تربیت جامعه اسلامی، دانسته اند. در اندیشه حضرت امام خمینی (ره)، زن می تواند صاحب شغل باشد اما این نباید موجب به فراموشی سپردن، انکار یا کم اهمیت پنداری وظایف اصلی زن شود . از این رو در بینش بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، اسلام حضور و فعالیت زن را پایه اساسی فضای خانواده و محیط داخلی خانه می داند و ضمن آن که بر این امر تاکید و پافشاری دارد و نقش و حضور او را در جامعه بی فروغ نمی شمارد، بر نقش روح بخش نخست اصرار می ورزد.
Some Western ideologies, such as feminism, consider women’s sociopolitical participation as a duty for them and the ultimate goal for their empowerment. In the meantime, some governments like the United States have used this as a cover to represent themselves as the proponents of human rights, and the rights of women in particular, to pretend that Islamic perspective is against this branch of human rights. This paper has adopted a descriptive-analytical approach to delve into Imam Khomeini’s viewpoints on the rights of women to participate in sociopolitical activities. The results of this study indicate that, thanks to Imam Khomeini’s all-embracing knowledge on Islamic teachings, he has had a precise and thorough approach toward the conceptual domain of the rights of women in social and political participation. Although Imam Khomeini has never rendered it religiously forbidden – and still religiously recommended in some cases - he has considered superb role and goal for women such as playing an active role in upbringing the Islamic society. In Imam Khomeini’s thought, women can be employed but this must not end in forgetting, denying or understating principal responsibilities of women. Therefore, in Imam Khomeini’s school of thought, Islam considers women’s presence and their activities primarily within the family atmosphere and inside the house. While placing emphasis on women’s participation in the social activities, Islam insists on their primary role in the house as a good mother and a good wife.
خلاصه ماشینی:
در اندیشه حضرت امام خمینی(ره )، زن میتواند صاحب شغل باشد اما این نباید موجب به فراموشیسپردن ، انکار یا کم اهمیت پنداری وظایف اصلی زن شود؛ ازاین رو در بینش بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران ، اسلام حضور و فعالیت زن را پایۀ اساسی فضای خانواده و محیط داخلی خانه میداند و ضمن آنکه بر این امر تأکید و پافشاری دارد و نقش و حضور او را در جامعه بیفروغ نمیشمارد، بر نقش روح بخش نخست اصرار میورزد.
مقدمه اشتغال زنان به عنوان یکی از مظاهر اساسی مشارکت در امور سیاسی ـ اجتماعی از مسائل بسیار مهم جامعه است (٤١٣ :١٩٩٣ ,Andrews) که بر اثر جنگ نرم و فعالیت سوء رسانه ای، پرداختن به آن اهمیت بیشتری یافته است ؛ امری که دولت های غربی و در رأس آنان ، ایالات متحده امریکا بر آن شده اند تا از این طریق شمشیری دولبه درست کنند و افزون بر اینکه اعمال ناموجه خود را پشت توجیهات حقوق بشری پنهان سازند، اسلام را در تعارض با حق جلوه دهند.
به طور جزئی تر، حتی برای پیش از انجام نکاح و انعقاد نطفه قانون دارد و دستور می دهد که نکاح چگونه صورت بگیرد و دامنۀ مفهومی حق زنان بر اشتغال در مشارکت سیاسی ـ اجتماعی : خوانش بینش حضرت امام خمینی (ره ) خوراک انسان در آن هنگام یا موقع انعقاد نطفه چه باشد، در دوره شیرخوارگی چه وظایفی بر عهدة پدر و مادر است و بچه چگونه باید تربیت شود، و سلوک مرد و زن با همدیگر و با فرزندان چگونه باشد.