چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش مبتنی بر نمایش عروسکی بر کاهش مشکلات جسمانی، رابطهای و واکنشی کلامی- پیشفعالی کودکان پرخاشگر انجام گرفت. روش انجام کار شبه تجربی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل 12 پسر 5 تا 6 ساله که در سال تحصیلی 95 به مرکز مشاوره آموزشوپرورش کرمانشاه ارجاع داده شده بودند و در پسآزمون پرسشنامه پرخاشگری شهیم (1385) نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب کرده بودند، بهطور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت تأثیر متغیر مستقل روش آموزش مبتنی بر نمایش عروسکی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان مداخله از هر دو گروه آزمون به عمل آمد تا تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته پرخاشگری مشخص شود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس برای اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش معلمان و والدین گزارش کردند که روش آموزشی مبتنی بر نمایش عروسکی نشانههای پرخاشگری جسمانی، رابطهای و واکنشی کلامی – پیشفعال را در کودکان کاهش میدهد. بدین ترتیب میتوان گفت نتایج بهدستآمده، قابلیت کاربرد شیوه آموزشی نمایش عروسکی و ساختار آن را در کاهش مشکلات جسمانی، رابطهای و واکنشی کلامی- پیشفعالی کودکان پرخاشگر نشان میدهد.
This study examined the role of puppet based show training on the reduction of relational health problems, reactional and verbal response problems and hyperactivity of aggressive children. In a Quasi experimental pretest-posttest design 12 boys5 to 6 years old who were referred to education counseling center of Kermanshah participated in the study. Their scores in Shahim Questionnaire (1985) were one standard deviation above the mean. They were randomly assigned to two groups, respectively. The experimental group received puppet show based education (independent variable) for 8 sessions and the control group received no intervention. To investigate the effect of the intervention both groups were tested. The data were analyzed using repeated measure co-variance. The results showed that puppet show based training reduced the signs of physical aggression, relational and verbal-hyperactive response – of children in experimental group. Thus, the results obtained can have the implication in educational practices which has been discussed.
خلاصه ماشینی:
تحليل کوواريانس نمرات پس آزمون نقش آموزش مبتني بر نمايش عروسکي بر کاهش مشکل جسماني کودکان پرخاشگر دانش آموزان دو گروه آزمايش و کنترل با کنترل اثر پيش آزمون به تصویر صفحه مراجعه شود.
هم چنين به منظور بررسي دقيق تر و تعيين ميزان تأثير روش آموزش مبتني بر نمايش عروسکي بر کاهش مشکل رابطه اي کودکان پرخاشگر آموزش ديده در مقايسه با دانش آموزان آموزش نديده و با تعديل نتايج و کنترل اثر پيش آزمون ٬ از تجزيه وتحليل کوواريانس استفاده گرديد.
شاخص هاي آماري نقش آموزش مبتني بر نمايش عروسکي بر کاهش مشکل واکنشي کلامي- پيش فعالي کودکان پرخاشگر در دو گروه آزمايش و کنترل در پس آزمون به تصویر صفحه مراجعه شود.
در فرضيه سوم پژوهش تأثير آموزش مبتني بر نمايش عروسکي بر کاهش مشکل واکنشي کلامي- پيش فعالي کودکان پرخاشگر مورد تأييد قرار گرفته است که با نتايج پژوهش هاي هاشمي (١٣٨٩)، واحدي (١٣٨٧)، بختياريبروجني (١٣٨٠)، نعمت الهي (١٣٧٩)، جليلوند (١٣٨٣)، مارتين و بوکامپ و مک کانويل (٢٠٠٩) و گونگور١ (٢٠٠٨) با عناوين اثربخشي نمايش عروسکي (همراه با نور UV ) در کاهش پرخاشگري دانش آموزان ، آموزش مهارت هاي اجتماعي از طريق نمايش عروسکي به دانش آموزان عادي و پرخاشگر، تأثير نمايش خلاق در رشد خلاقيت کودکان ، تأثير تئاتر بر شکوفايي استعدادها و خلاقيت هاي نوجوانان و اثر درام در استفاده از استراتژيهاي درک مطلب خواندن و نگرش آن ها نسبت به مطالعه هم خواني دارد.