چکیده:
در سدههای هجدهم و نوزدهم شماری از اندیشمندان با اتخاذ دیدگاههایی تاریخی – انتقادی، دربارۀ حیات و شخصیت عیسی مسیح تحقیق کردند و از او تصویری به دست دادند که با تصویر الهیات و کتاب مقدس مسیحی بسیار متفاوت بود. در این تحقیقات عیسی مسیح گاه همچون فردی صرفاً بشری با دعاوی مسیحایی و آرمانهایی سیاسی معرفی میشد که به خطا در آرزوی فرارسیدن ملکوت خدا بود و سرانجام نیز ناکام از آنچه طلب میکرد به صلیب کشیده شد. در مقابل، رودوُلف بولتمان با طرح دوگانۀ عیسای تاریخ و مسیح ایمان، مدعی شد پیدایش و پایایی ایمان مسیحی متوقف بر شخصیت تاریخی عیسی و آگاهی از چندوچون حیات او نیست. هدف این پژوهش طرح و بررسی پاسخ بولتمان به تحقیقات تاریخی-انتقادی دربارۀ عیسای تاریخی است. برای این کار، پس از طرح کلیات آن تحقیقات، به آثار بولتمان رجوع میکنیم و نشان میدهیم که از نظر او مسیح ایمان متعلق ایمان مسیحی است و نه عیسای تاریخی. بنابراین، ایمان مسیحی از انتقادات تحقیقات تاریخی-انتقادی دربارۀ عیسی آسیب نمیبیند.
In Eighteenth and nineteenth centuries some of the thinkers with adoption of a historical-critical attitude, research on the life and personality of Jesus Christ and drew a picture of him which was very different with the picture of Christian theology and Bible. In these researches, Jesus Christ sometimes presented as simply human person with messianic claims and political ideals who mistakenly was wishing in coming of kingdom of God and finally failed in his demands, hung on gallows. In contrast, Rudolf Bultmann with present the dual of the Jesus of history and Christ of faith, claimed that appearance and stability of the Christian faith need not to the awareness of historical personality and life of Jesus. Purpose of this research is to survey Bultmann's answer to the historical-critical researches on the historical Jesus. For this, after presentation of the outline of these researches, refer to Bultmann's works and show that according to him it is the Christ of faith that is object of Christian faith and not the historical Jesus. Therefore, Christian faith does not damage from critics of the historical- critical researches on Jesus.
خلاصه ماشینی:
عيساي تاريخي و پاسخ بولتمان به آن 1 2 محمد صبائي دانشجوي دکتري اديان و عرفان ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران 3 فاطمه لاجوردي استاديار اديان و عرفان ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران 4 طاهره حاج ابراهيمي دانشيار اديان و عرفان ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران چکيده در سده هاي هجدهم و نوزدهم شماري از انديشمندان با اتخاذ ديدگاه هايي تاريخي – انتقادي، دربارة حيات و شخصيت عيسي مسيح تحقيق کردند و از او تصويري به دست دادند که با تصوير الهيات و کتاب مقدس مسيحي بسيار متفاوت بود.
اين مسأله عبارت از آن است که تصويري که از عيسي مسيح در پي پژوهش هاي تاريخي-انتقادي به دست ميآيد با تصوير او در کتاب هاي عهد جديد و ايمان مسيحي فرق دارد.
از سوي ديگر، در اين ميان دانش پژوهان و الاهيداناني بودند که قائل شدند اين هويت و شخصيت تاريخي عيسي مسيح نيست که در ايمان مسيحي، رکن و اصل دانسته ميشود؛ ايمان مسيحي بر شخصيتي فراتاريخي استوار است که از مرزهاي زماني و مکاني فراميگذرد و در پيام بشارت کتاب مقدس با ما ملاقات ميکند.
٢ بولتمان در مقام الهيدان ، تمايز راه و روش خود با پژوهش هاي انتقادي دربارة عيسي مسيح را اين گونه بيان کرده است : «عيسي مسيح براي ما آن عيسي مسيحي نيست که در ملاحظه هاي تاريخي ديده ميشود.
2. Rudolf, Bultmann, Jesus Christ and Mythology, USA, Charles Scribner's Sons, 1958, pp.
- Idem, Jesus Christ and Mythology, USA: Charles Scribner's Sons, 1958.