چکیده:
سرمایه اجتماعی از آنجا که فرایند نوآوری، خلاقیت، یادگیری تیمی و ... را تحت تأثیر قرار میدهد و آنها را تسهیل میکند، مفهومی اساسی و بنیادی در درک نوآوری، خلاقیت و پویاییهای سازمانی بهشمار میآید. این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی است، در جهت تعیین تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارایی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت سازمانی در اداره کل امور مالیاتی استان خراسان جنوبی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق 210 نفر از کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان خراسان جنوبی بوده و با توجه به فرمول کوکران 136 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش، سه پرسشنامه استاندارد شامل کارایی سازمانی پینپریانگ و سینگتای (2012)، خلاقیت سازمانی دیک و متکلف (2001) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشل (1998) بوده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفته است و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای کارایی، خلاقیت سازمانی و سرمایه اجتماعی به ترتیب مقدار 82/0، 77/0 و 85/0 بهدست آمده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار lisrel استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد سرمایه اجتماعی بر کارایی و خلاقیت سازمانی تاثیر معناداری دارد. اما تأثیر سرمایه اجتماعی از طریق خلاقیت سازمانی بر کارایی سازمانی معنادار نبود. بنا بر یافتههای پژوهش میتوان گفت که سرمایه اجتماعی بستر مناسب برای دسترسی به فرصتها و اهداف زندگی را مهیا کرده، یکی از منابع مهم موفقیت سازمانی و اجتماعی محسوب میشود.
Social capital is a fundamental concept in understanding innovation, creativity and organizational dynamics, because it affects the process of innovation, creativity, team learning and so on, it facilitates them. The purpose of this study was to determine the effect of social capital on organizational efficiency with the mediating role of organizational creativity in South Khorasan Tax Administration. This study is an applied one in terms of purpose and a descriptive and survey method. The statistical population of this study was all 210 employees of the Tax Office of South Khorasan Province. According to Cochran formula, 136 people were selected by simple random sampling. The tools used in this study were three standard questionnaires including organizational performance of Pin Priyang and Singh Sai (2012), Dick's Organizational Creativity (2001) and Nahapit & Guchal's Social Capital (1998). The validity of the questionnaire was confirmed by content validity and its reliability was obtained through Cronbach's alpha for the questionnaires of efficiency, organizational creativity and social capital respectively 0.82, 0.77 and 0.85. Lisrel software was used to analyze the data. The results showed that social capital had a significant effect on organizational efficiency and creativity. But the impact of social capital through organizational creativity on organizational performance was not significant. According to the findings of the study, it can be said that social capital, like other funds, has provided a suitable platform for access to life opportunities and goals, and is one of the important sources of organizational and social success.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی است، در جهت تعیین تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارایی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت سازمانی در اداره کل امور مالیاتی استان خراسان جنوبی انجام شده است.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل 1) مدل مفهومی تحقیق در شکل 1، کارایی سازمانی برگرفته از مدل پینپریانگ و سینگتای Pinprayong & Siengtai, 2012))، خلاقيت سازماني برگرفته از مدل ديك و متكلف Dick & Metcalfe, 2001)) و سرمایه اجتماعی برگرفته از ناهاپیت و گوشل Nahapiet & Ghoshal, 1998)) است.
3- پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی پرسشنامه سرمايه اجتماعي ناهاپيت و گوشل Nahapiet & Ghoshal, 1998)) دارای سه بُعد Organizational strategy Corporate structure design Management and business system building Development of corporate and employee styles Motivation of staff commitment Development of employee’s skills Subordinate goals ساختاری (سؤالات 6، 7، 8، 9، 14، 15، 16، 17)، ارتباطی (سؤالات 1، 2، 3، 4، 5، 21، 22، 23، 24، 25، 26، 27، 28)، و شناختی (10، 11، 12، 13، 18، 19، 20) است که هفت خردهمقیاس شبکهها، اعتماد، همکاری، فهم متقابل، روابط، ارزشها و تعهد را مورد بررسی قرار میدهد و در 28 گویه تنظیم شده و براساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت (خیلی موافقم= 5، موافقم= 4، نظری ندارم= 3، مخالفم= 2 و خیلی مخالفم= 1) ساخته شده است.
بنابراین با توجه به دادههای گردآوری شده میتوان گفت فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر وجود تأثیر اثر سرمایه اجتماعی بر کارایی سازمانی از طریق خلاقیت سازمانی با احتمال 95% تأیید نمیشود.
در نتیجه با توجه به دادههای گردآوری شده فرضیه فرعی دوم تحقیق مبنی بر وجود تأثیر سرمایه اجتماعی بر خلاقیت سازمانی با احتمال 95% تأیید میشود.
پیشنهادها نتایج این تحقیق تأثیر سرمایه اجتماعی را بر کارایی و خلاقیت سازمانی مورد تأیید قرار داد.