چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطة هویت فرهنگی با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بوده است روش تحقیق همبستگی است. جامعة آماری همة اساتید دانشگاه در سال تحصیلی 94-93 برابر با 1070 نفر بودند حجم نمونه با استفاده از روش کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای 283 نفر برآورد شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة محقق ساختة هویت فرهنگی با 30 سؤال که شامل مؤلفههای (تعلق به سرزمین، زبان، سنتها و آدابورسوم) و پرسشنامة کیفیت تدریس خانم اکبری منجزمویی با 40 سؤال بود. پایایی پرسشنامه هویت فرهنگی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 92/0 و پایایی پرسشنامه کیفیت تدریس 87/0 برآورد گردید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه هویت فرهنگی نیز بررسی شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرة هویت فرهنگی و کیفیت تدریس اساتید ارتباط معنادار آماری وجود دارد. همچنین میانگین نمرات اساتید در مؤلفههای هویت فرهنگی و مؤلفههای کیفیت تدریس به تفکیک گروه، جنس و سابقة تدریس، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. همچنین بین مؤلفههای تعلق به سرزمین با کیفیت تدریس و مؤلفههای کیفیت تدریس (ویژگیهای شخصیتی، مدیریت کلاس درس، فرایند تدریس و توسعة حرفهای) رابطة معنادار آماری وجود دارد. بین مؤلفههای زبان با کیفیت تدریس و مؤلفههای کیفیت تدریس و همچنین بین مؤلفههای سنتها (آدابورسوم) با کیفیت تدریس و مؤلفههای کیفیت تدریس رابطة معنادار وجود دارد.
The purpose of extant research was to identify cultural identity relationship with the quality of teaching of Isfahan Islamic university's professors (Khorsgan). The method of research is correlation. Statistical society of all universities' professors were 1070 in 2015-2016. The volume sample with Cocoran method and stratified random sampling evaluated 283. The tool of collecting information was researcher-made cultural identity questionnaire with 30 questions that included components (belonging to the land, language, traditions and customs) and quality teaching questionnaire of Mrs. Akbari Monjez Moei with 40 questions. The validity of cultural identity questionnaire based on Cronbakh's Alpha Coefficient evaluated 92% and the validity of quality teaching questionnaire was 87%. Apparent and content validity of cultural identity questionnaire was also investigated. The analysis of two researches performed in two descriptive statistic and referential statistic levels. The results of research indicated that there is statistical significant relationship between average cultural score and professors' quality teaching. Also, the average scores of professors in cultural identity components and quality teaching components don't have statistical significant difference categorized by group, gender and teaching background. Also, there is statistical relationship between belonging to the land components with quality teaching and quality teaching components (personal features, managing classroom lesson, teaching and occupational development process). There is significant relationship between language with quality teaching and as well as, between tradition (customs) components and quality teaching and quality teaching components.
خلاصه ماشینی:
تعلق به سرزمین، زبان، سنتها (آدابورسوم)، کیفیت تدریس، هویت فرهنگی The relationship between cultural Identity with quality teaching of university professors Shahin soltani babukani,Narges keshtiaray 1 student in curriculums, Department of curriculums planning, Isfahan (khorasgan) Branch, Islamic Azad university,Isfahan, Iran.
Abstract The purpose of extant research was to identify cultural identity relationship with the quality of teaching of Isfahan Islamic university's professors (Khorsgan).
The tool of collecting information was researcher-made cultural identity questionnaire with 30 questions that included components (belonging to the land, language, traditions and customs) and quality teaching questionnaire of Mrs. Akbari Monjez Moei with 40 questions.
با توجه به نتایج حاصل و بر طبق تعریف مدیریت کلاس درس ازآنجاکه اساتیدی که تعلق به سرزمین مادری دارند طبق تعریف تعلق به سرزمین بهمنظور حفظ جامعه از تجاوز بیگانگان تمام نیرو و توان خود را به کار میگیرند لذا درزمینة مدیریت کلاس درس نیز با ایجاد جو دوستانه تلاش میکنند تا این دیدگاهها را انتقال دهند که خود زمینهساز تقویت کیفیت تدریس اساتید خواهد بود در پاسخ به سؤال پنجم پژوهش بر اساس نتایج جدول 2 بین میانگین نمره تعلق به سرزمین و فرایند تدریس اساتید ارتباط معنادار آماری وجود دارد.
در پاسخ به سؤال نهم پژوهش بر اساس نتایج جدول 3 بین میانگین نمرة زبان و مدیریت کلاس درس اساتید ارتباط معنادار آماری وجود دارد به عبارتی افرادی که نمره بالا در مؤلفه زبان دارند، در مؤلفه مدیریت کلاس درس هم نمرات بالا دریافت کردهاند.
در پاسخ به سؤال دوازدهم پژوهش بر اساس نتایج جدول 4 بین میانگین نمرة سنتها (آدابورسوم) و کیفیت تدریس اساتید ارتباط معنادار آماری وجود دارد.