چکیده:
مقدمه : نقایص فرآیندهای شناختی پاس ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر میرسد هر نقصی در این توانایی ممکن است بر تواناییهای دیگر از جمله تفکر آیندهنگر در این گروه تأثیر بگذارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرآیندهای شناختی پاس و تفکر آیندهنگر در کودکان با اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان انجام گرفت. روش: نمونه مورد استفاده در این پژوهش 15 دانشآموز با اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از سیستم ارزیابی شناختی- ویرایش دوم، تکلیف سفر و پرسشنامهی سنجش دامنهی اوتیسم بود. یافتهها: نتایج آماری نشان داد که ضرایب همبستگی محاسبه شده بین فرآیندهای شناختی پاس با تفکر آینده نگر (توجه، برنامهریزی و پردازش متوالی) همگی در سطح 01/0 p≤ معنادار بود. نتیجهگیری : یافتههای این پژوهش شواهدی را در مورد مکانیسم های شناختی ای ارائه می دهد که ممکن است با نقایص تفکر آینده نگر در اختلال طیف اوتیسم رابطه داشته یاشد. این نتایج می تواند پیامدهای مهمی در سطح نظری و بالینی داشته باشد.
Introduction: PASS cognitive processes dysfunction is considered as a common feature of autism spectrum disorders. It seems likely that any breakdown in this capacity might impact on the capacity for future thinking in this group. Accordingly, this study aimed to investigate the relationship between PASS cognitive processes and future thinking in children with autism spectrum disorder in the city of Isfahan.
Methods: The research design was descriptive and correlational. The study population included all children 6-8 years old with a high-functioning autism spectrum disorder in Isfahan. The sample included 15 students with high-functioning autism who were selected by convenience sampling method. The Cognitive Assessment System, Autism Spectrum Screening Questionnaire, and Trip Task were used to collect data.
Results: The statistical results showed that the correlation coefficients between future thinking and PASS cognitive processes (planning, attention, simultaneous and successive) were significant at the (P≤0.05).
Conclusion: These findings provided evidence regarding cognitive mechanisms that may be related to the defects of future thinking in autism spectrum disorder. Besides, obtained results could have crucial implications in the clinical and theoretical level.