چکیده:
مقدمه: سالهاست که بر نقش سوگیری توجه در اختلالات مرتبط با اعتیاد از جمله نقش آن در وسوسه و لغزش تأکید میشود. در پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه، سوگیری پیشتوجه و وسوسه در معتادین در حال ترک پرداخته شد. روش: سه گروه (کنترل، اصلاح سوگیری توجه و اصلاح سوگیری توجه به همراه تقویت و تنبیه) در سه مرحله زمانی (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) از لحاظ میزان سوگیری توجه، سوگیری پیشتوجه و وسوسه مورد سنجش قرارگرفتند. بین پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل مداخلهای خنثی دریافت کرد، درحالیکه گروه اصلاح سوگیری توجه با روش اصلاح سوگیری متداول مورد مداخله قرار گرفت و گروه دیگر از طریق اصلاح سوگیری توجه با تقویت و تنبیه مورد دستکاری قرار گرفت. برای سنجش سوگیری توجه، سوگیری پیشتوجه و همچنین مداخلات صورت گرفته از آزمایه پروب دات و برای سنجش وسوسه از مقیاس کوتاه وسوسه مواد استفاده گردید. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که هر سه گروه در متغیرهای سوگیری توجه در پسآزمون و پیگیری، سوگیری پیشتوجه در پسآزمون و وسوسه در پسآزمون با یکدیگر تفاوت معناداری داشتند. در متغیر سوگیری پیشتوجه در مرحله پیگیری گروه کنترل نمرات سوگیری پیشتوجه بالاتری از هر دو گروه دیگر کسب نمود و در متغیر وسوسه در مرحله پیگیری گروه اصلاح سوگیری به همراه تقویت و تنبیه از هر دو گروه دیگر نمرات وسوسه کمتری را حاصلکرد. نتیجهگیری: به نظر میرسد افزودن تقویت و تنبیه به مداخله کلاسیک اصلاح سوگیری توجه میتواند به بهبود اثربخشی این مداخله بینجامد. همچنین مداخلات مبتنی بر اصلاح سوگیری توجه، مداخلهای کارآمد هستند.
Introduction: For many years, it has been emphasized on the role of attentional bias in addictive disorders, including its role in craving and relapse. In this research, the effectiveness of attentional bias modification on attention bias, pre-attentional bias and craving in abstinent drug users was investigated. Method: Three groups (control, attentional bias modification and attentional bias modification with reinforcement and punishment) in three times (pre-test, post-test and follow up) assessed in attentional bias, pre-attentional bias and craving. Between pre-test and post-test, the control group received placebo training; while the second group received attentional bias modification training and the third group received attentional bias modification training with reinforcement and punishment, respectively. Dot-probe was used to measure attentional bias, pre-attentional bias and interventions. Brief substance craving scale was used to measure craving, too. Results: The results indicated that there was a significant difference between three groups in attentional bias in post-test and follow-up, pre-attentional bias in post-test and craving in post-test. The control group obtained higher score in pre-attentional bias than two experimental groups in pre-attentional bias in follow up and attentional bias modification with reinforcement and punishment group obtained lower score in craving than two other groups in craving in follow up. Conclusion: It seems that adding reinforcement and punishment to the classical intervention of attentional bias modification can lead to improving the effectiveness of this intervention. Interventions based on attention bias modification are also efficient interventions.