چکیده:
شاخصه اصلی معماری در دوره سلجوقی هنر آجرکاری و در دوره ایلخانی هنر گچ بری است. از آنجایی که به دلیل احترام دینی تحول در تزئینات محراب به نسبت سایر سطوح دیرتر صورت گرفته است، محرابهای دو دوره سلجوقی و ایلخانی وجه تمایز کمتری دارند. هنرمندان، محراب را مانند دیگر اجزای بنا عرصه هنرنمایی خود قرار دادهاند و آثار موجود کهن در ایران نشان میدهد که هنرمندان ما از قرن سوم هجری به تزئین محراب توجه نموده و با نقوش گیاهی، کتیبه، نقوش هندسی و نقوش سمبلیک آن را آراستهاند. ساختن محراب از زمان سلجوقیان تا دوره مغول تکامل تدریجی یافته، علائم رنگ در محرابهای دوره ایلخانی آشکارتر است و کتیبهها جلوه بیشتری دارند اما در دوره ایلخانی گاهی نقوش تزئینی به خوبی ساخته نشدهاند و طرح و زمینه چندان از هم متمایز نیستند.
هدف از تحقیق، بیان تاریخچه و بررسی کاربرد نقوش هندسی، گیاهی وکتیبه در محرابهای اسلامی دوران سلجوقی و ایلخانی میباشد در ادامه، این نقوش دردو محراب اسلامی گنبدعلویان متعلق به دوره سلجوقی و مسجد جامع بسطام متعلق به دوره ایلخانی با یکدیگر مقایسه شدهاند.
The main characteristic of Seljuk architecture is the art of brickwork and for Ilkhanate Era's Architecture, it is acrography. The combination of altars of these two eras is not recognizable. Due to sanctity of altars, its decorative transformation occurred in a longer period. The artists performed their art in altars such as other construction components. The ancient works indicate that our artists have shown interest to Altar decorations from third century. They applied different motifs such as plants, inscriptions, geometrical and symbolic motifs to decorate altar. The altar construction was gradually developed from Seljuk Era to Mughal Period. The colors are more obvious in altars of Ilkhanate Era and the inscriptions are more manifested. Sometimes in the Ilkhanate Era, the decorative motifs are not well constructed and the layouts and backgrounds are not separated. The objective of this research is to a short history and investigate the function of plants, inscriptions and geometrical motifs in Islamic altars of Seljuk and Ilkhanate Eras and then, the objective is to investigate these motifs in 2 Islamic altars, i.e. Alavian Dome of Seljuk Era and Jamea mosque of Bastam of Ilkhanate Era that are covered in this study.