چکیده:
اصولا کودکان و نوجوانان با بازی کردن، علاوه بر لذت بردن، مهارتهای مختلف زندگی از جمله مهارتهای تفکر، دستورزی، تعادل اندامهای بدن و تحمل را به بهترین شکل و در گروههای بازی تمرین میکنند و یاد میگیرند. از جمله بازیهای متنوع که فرصتهای چند بعدی و جذابی را در اختیار بچهها قرار میدهد، بازیهای بومی و محلی هستند. در این مقاله، یکی از بازیهای بومی و محلی رایج بین کودکان و نوجوانان معرفی میشود که اجرای آن در مدرسه نیز به آسانی و به اشکال مختلف و خلاقانه امکانپذیر است.
خلاصه ماشینی:
گروه اجراکننده که یک نفر یا بیشتر است، در یک محیط مشخص شده مانند کلاس یا حیاط و در مدت زمان مشخص، یک شیء یا رنگ یا شکل را در محیط در نظر میگیرد.
چگونگی طرح سؤال در یافتن سریع و دقیق شیء موردنظر بسیار مؤثر است و گروهها طی بازی به اهمیت این امر پی خواهند برد.
اعضای گروه مقابل باز هم با هم مشورت میکنند و دوباره اطرافشان را به دقت نگاه میکنند و میبینند که بیشتر کف و دیوار حیاط از سنگ است.
شیء موردنظر از جنس سنگ است؟ ولی دوباره پاسخ گروه منفی است.
آنها به کمک هم و با بررسی اشیای باقیمانده درون حیاط، آنها را در دو گروه شیشهای و پلاستیکی قرار میدهند و این بار باید سؤالشان را با دقت بیشتری بپرسند؛ زیرا فرصت سؤال کردن تمام میشود.