چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های برنامه درسی انسانگرا بر اساس نظریه مک نیل و میزان بهره مندی از آن در روش تدریس معلمان دوره ابتدایی(چهارم و پنجم) انجام شده است. روش تحقیق از نوع ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی می باشد. در بخش کیفی و بر مبنای فصل اول کتاب برنامه درسی معاصر که به عنوان واحد زمینه انتخاب شد. ، به کمک تحلیل تم (انتخاب واحد تحلیل-خلاصه کردن ،شفاف سازی و ساختار بندی)، و بر اساس روش تلخیصی – استقرایی، 133کلید واژه استخراج گردید. مقولات احساسات،تجربه،اخلاقیات،همکاری،توانایی و مهارت،خلاقیت و نوآوری،ارزش ها و باور عاطفی دسته بندی شدند. به کمک مولفه های مشخص شده ازروش کیفی، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مقیاس لیکرت طراحی گردید تادیدگاه های معلمان در مورد مولفه ها و میزان بهره مندی آنها را مشخص نماید. روایی پرسشنامه بر اساس نظرات متخصصین انجام گرفت و برای پایایی. همسانی درونی پرسشنامه توسط ضریب آلفای کرونباخ=%76 سنجیده شد در پایان نظرات معلمان بر اساس مصاحبه و یادداشت سایر نظرات لحاظ گردید .بر اساس نرم افزار spss22، ودرصد فراوانی مولفه ها ،عمده ترین یافته ها حکایت از آن داشت که معلمین در حد خوب و بسیار خوب از مولفه های طبقه بندی شده ، بهره گرفته اند.بیشترین حالتی که معلم در مولفه های انسانگرایی مختار به اجرای آن است پرورش احساسات که شامل احساسات مذهبی که ریشه در عقاید و فرهنگ ما دارد.پرورش حس هم نوعی است . پرورش رشد اخلاقی و ایجاد حس اعتماد متقابل . اما محدودیت هایی در استفاده از مولفه ها وجود دارد
The purpose of this study was to investigate the components of the humanistic curriculum based on McNeil's theory and the extent of its benefit in the teaching method of elementary school teachers (fourth and fifth). The research method is a combination and sequential exploratory design. In the qualitative section, based on the first chapter of the contemporary curriculum, which was selected as the field unit. Using the theme analysis (selection-analysis, summarization, and structuring), 133 key words were extracted based on the inductive-inductive method. Then, in the process of analysis, the code is codified, expanded and categorized. Finally, by category, categories of emotions, experience, ethics, collaboration, ability and skill, creativity, innovation, values, and emotional beliefs are categorized. They were Using the specified components of the qualitative method, a researcher-made questionnaire based on the Likert scale was designed to determine the teacher's readings about the components and their utility rates. Validity of the questionnaire was based on experts' opinions and for reliability. The internal consistency of the questionnaire was measured by Cronbach's alpha coefficient = 76%. In the end, teachers' comments were based on interviews and notes of other comments. Based on the spss22 software, and the frequency of components, the most important findings were that teachers were at a good level And very well from the classified components. The most important condition in which the teacher is capable of executing in the components of humanism is the development of emotions that embody religious feelings that are rooted in our culture.
خلاصه ماشینی:
مگر اينکه به واسطۀ معلمان و همسالان برنامه اندازه گيري شده بـراي خلاقيت دانش آموزان در دانش و برنامۀ درسي معکوس عمل کند(مک نيل ،٢٠٠٩) در واقع چنين واحدهايي اغلب داراي پروژه هايي هستند که بر حـل مسـأله خلاقانـه تأکيـد دارند، اعتقاد بر اين است که مي توان راه حل هاي متعددي بـراي مسـائل آموزشـي و اجتمـاعي داشت ، نه يک جواب صحيح استاندارد (برووم ٢٠١٤،١).
مؤلفه هاي نظريۀ انسانگرايي در کتاب برنامۀ درسي معاصر (فصل اول ) بر اساس نظريۀ مک نيل کدام است ؟ بر اساس مؤلفه هاي به دست آمـده در مرحلـۀ اول ، نقـش معلـم و دانـش آمـوزان در روش تدريس انسانگرا چگونه بايد باشد؟ ميزان بهره مندي از مؤلفه هاي به دست آمده از نظريۀ انسانگراي مک نيـل در روش تـدريس معلمان چقدر است ؟ نظرات معلمان از شايستگي مؤلفه ها و آشـنايي آن هـا بـا ايـن مؤلفـه هـاي مشـخص شـده چيست ؟ Contemporary Curriculum: In Thought and Action، John D.
جدول ٣: زير مؤلفه هاي مشخص شده براي نقش معلمان و دانش آموزان بر اساس نظر انسان گرايي مک نيل (رجوع شود به تصویر صفحه) اين جدول صرفا از نظريات مک نيل بر پايه انسانگرايي و به کمک تحليل تم انجام شده اسـت و محقق هيچ دخل و تصرفي در بيان مؤلفه ها و نقش دانش آموز يا معلم نداشته است .
Humanistic curriculum and explanation of its basic factors from the point of view of Islamic teachings, research on issues of Islamic education, 23(28), 21-38.