چکیده:
این پژوهش در پی آن است که بررسی نماید هویت دینی در پویانماییهای ایرانی چگونه نشان داده میشود و برای بازنمایی هر یک از ابعاد هویت دینی از چه رمزگان نشانهشناسی استفاده شده است. به عبارت دیگر، هدف اصلی این تحقیق، تحلیل نشانهشناختی هویت دینی در پویانماییهای ایرانی(مورد مطالعه: مجموعه پویانمایی پیامبران) است. این تحقیق در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تاکید بر نظریه بازنمایی استوارت هال[1] و بهرهگیری از نظریههای مرتبط با حوزه دین به ویژه نظریه گلاک و استارک[2] صورت گرفته است. جامعه آماری شامل پویانماییهای ایرانی است که در طول سالهای گذشته با محوریت دین و مسائل دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شده است. نمونهگیری در این پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند غیر تصادفی انجام شد و 3 قسمت از پویانمایی پیامبران(کشتی نوح، آتش سرد و صابران) به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تحلیل نشانهشناسی پویانماییها از الگوی روایی بارت[3] و همچنین از تحلیل سهگانه فیسک و هارتلی[4] استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد بازنمایی هویت دینی در پویانمایی پیامبران با جهتگیری، چارچوببندی رسانهای و کارکردهای ایدئولوژیک همراه است. در این پویانماییها ابعاد مختلف هویت دینی - بعد اعتقادی، مناسکی، تجربهای و پیامدی- بازنمایی میشود.
In a world where communication advances have overshadowed almost every issue in the world, the political components of power have also been affected. Today, in addition to diplomatic relations between governments, public diplomacy has emerged in various contexts, including the media environment and radio and television are one of the main opportunities through which purposeful image can be conveyed to the audience using the concepts of image management. In fact, the ultimate goal of the image management process is to create and present purposeful image of people, events and topics which are appropriate with the aims of a media and to transfer deliberate and proper images to audiences using image management strategies. By adopting the process approach and use of the in-depth interview method, this study tried to identify the leverage that change this process based on Kondor reengineering and suggest an appropriate process for image management in IRIB. For this purpose, the findings of the interview with twenty experts, professors and communication researchers and a number of managers and consultants of IRIB were coded and categorized. Then by using iMindamp software, 220 extracted concepts were reduced to 20 concepts and finally the model of image management process formed. The model consists of six support systems and four main systems that in systematic view form the proposed image management process in the IRIB.