چکیده:
هر سال میلیون ها داوطلب برای ورود به دانشگاه های برتر در بزرگترین مارتن علمی کشور یعنی کنکور با
هم به رقابت می پردازند. در این میان یکی از عوامل موثر در موفقیت داوطلبان استفاده از خدمات
کانون های آموزشی مختلف میباشد. در این پژوهش به بررسی تاثیر روش برنامه ریزی قلم چی بر عملکرد
دانش آموزان یاسوجی پرداخته شده است. از آنجا که برنامه ریزی قلم چی در کنار سایر خدماتش نظیر
آزمون های آزمایشی، کلاس های کنکور، نقش پشتیبانان، کتاب های کمک درسی بر عملکرد
دانش آموزان موثر است بنابراین در این پژوهش علاوه بر بررسی نقش برنامه ریزی، به بررسی نقش عوامل
نامبرده نیز پرداخته شده است تا نمایی کلی از تاثیر خدمات این کانون بر عملکرد دانش آموزان سنجیده
شود. روش مورد استفاده در این پژوهش، استفاده از روش پیمایشی و روش نمونه گیری استفاده از روش
گلوله برفی میباشد. به منظور بررسی تاثیر هر کدام از فرضیه ها از نرم افزار Spss نسخه 26 استفاده شد.
نتایح نشان داد که برنامه ریزی درسی، آزمون های آزمایشی کانون، کلاس های کنکور، کتاب های کمک
درسی و نقش پشتیبانان همگی بر عملکرد دانشآموزان موثرند و حدود ٤٧ درصد شانس موفقیت
دانشآموز در کنکور را افزایش می دهند.
خلاصه ماشینی:
معتمدي (١٣٨٢) در پژوهشي نشان داد که : ١) ميزان سلامت عمومي راه نيافتگان به دانشگاه به طور معناداري پايين تر از سطح سلامت عمومي پذيرفته شدگان در دانشگاه است ؛ ٢) ميزان عزت نفس پذيرفته شدگان در دانشگاه بيش از راه نيافتگان به دانشگاه است ؛ ٣) شدت نشانه هاي اختلالات رواني در زمينه ي اختلال افسردگي، اضطراب ، فوبي، حساسيت بين فردي، جسميسازي، خصومت ، سايکوتيک و وسواس در بين راه نيافتکان به دانشگاه عموما بيش از پذيرفته شدگان کنکور است ؛ سطح اضطراب راه نيافتگان به دانشگاه به طور معناداري بالاتر از سطح اضطراب پذيرفته شدگان است ؛ «به دليل اهميت اين موضوع و کاهش وضعيت نابهنجار روحي و رواني و اجتماعي براي خانواده ها و افراد متقاضي ورود به دانشگاه که احتمال دارد به وجود بيايد، اکثر خانواده هايي که فرزندان داوطلب کنکور دارند که جمعيت آن ها در سال بيشتر از يک ميليون خانوار ميباشد، مصمم ميشوند که حتي در صورت اجبار از هزينه هاي اضافي زندگي خود بگذرند تا فرزندان شان بتوانند در کنار مدارس در آموزشگاه هايي ثبت نام کنند تا با شرايط مناسب ، برنامه ريزي دقيق و آزمون هاي آزمايشي هدفمند و استانداردي که اين مؤسسات برگزار ميکنند، شرايط ايده آلي را براي فرزندان شان در جهت به دست آوردن رتبه ي عالي در کنکور سراسري هموار سازند(حسيني، منصورسمائي و تاجدين ، ١٣٩٥: ٢).
در اين بررسي برخي خدمات اين آموزشگاه از جمله نقش برنامه ريزي، شرکت در کلاس هاي کنکور، آزمون هاي آزمايشي، استفاده از کتاب هاي کمک درسي و نقش پشتيبان بر عملکرد تحصيلي (رتبه ) دانش آموزان شهر ياسوج در کنکور سراسري مورد بررسي قرار گرفته اند.