چکیده:
نوشتار حاضر، مطالعهای اکتشافی در دستیابی به مفهوم امنیت فردی از دیدگاه کلام وحی و آیات شریفه قرآن کریم است و میکوشد امنیت فردی را بر اساس شواهد قرآنی و از منظرهای معنوی و فردی، تفصیل و تدوین کند و نشان دهد که این کتاب آسمانی دارای دیدگاه علمی، عملی، مدرن و امروزین درباره مفهوم متحول و پیچیده امنیت فردی است؛ از سویی ایمان و امنیت معنوی، سرچشمه و مبنای اصلی کلیه ابعاد امنیت بهویژه نوع فردی آن است و از سویی دیگر میان این ابعاد پیوند و توازن عمیقی برقرار است، ضمن آنکه هرگونه امنیتی و در هر بعد از ابعاد آن، درنهایت در ایمان و اعتقادات معنوی و الهی ریشه دارد و هرگونه ناامنی در هر عرصهای، سرانجام و ریشهاش به بیایمانی و صفات متقابلِ ایمان مانند شرک، ناشکری، کفر، ظلم، استکبار و از این قبیل برمیگردد. مؤمن و صفات ایمانی نیز اصلیترین خاستگاه صدور کنشهای امنیتزای فردی است و میتوان در استنتاجی نهایی گفت: بسترسازی حیات معنوی پاک و نیک برای تربیت و تذهیب افراد، چه در حوزه رفتارهای فردی و چه رفتارهای اجتماعی و نیز دور کردن افراد جامعه از حیات سیئه و غیر ایمانی، اصلیترین سازوکار تأمین امنیت فردی در نظام اسلامی است.
The present article is an exploratory study of the concept of personal security from the perspective of the Qur'anic revelations and verses of the Holy Quran and seeks to elaborate and compile personal security based on Qur'anic evidence from spiritual and individual perspectives. The scripture has a scientific, practical, modern, and modern view of the evolving and complex concept of personal security; on the one hand, faith and spiritual security are the source and basis of all aspects of security, especially its individual type; It is deeply rooted, while any security and in all its dimensions, ultimately in Ray's spiritual and divine beliefs and beliefs. Any insecurity in any realm, in the end, is rooted in disbelief and the reciprocal attributes of faith such as idolatry, iniquity, disbelief, oppression, arrogance, and the like. Faithfulness and faithfulness are also the main sources of individual security actions and can be said in the final conclusion: the establishment of a pure and good spiritual life for the upbringing and illumination of individuals, whether in the sphere of personal or social behavior. It is also the most important mechanism for securing individual security in the Islamic system.
خلاصه ماشینی:
٢. لزوم امنيت و آرامش شهرهاي عبادي و زيارتي (A٢) قرآن کريم با بيان اينکه امنيت شهر مکه را خداوند متعال خود بر عهده گرفته و آنجـا را به عنوان نمادي از مکان امن قرار داده است ، نگراني کساني را که سلب امنيت را بهانه ايمـان نياوردن و عدم تبعيت از پيامبر اکرم (ص ) و تعاليم اسلام قرار مـي دادنـد را بـا يـک اسـتدلال امنيتي برطرف مي نمايد و يادآوري مي کند که زمينه هاي برقراري امنيت را فـراهم آورده کـه نمونه بارز آن در کعبه و مکه متبلور است .
در سوره مبارکه نور (٢٤)، آيه شريفه ٥٥ «وَعد الله اّلذين آمَنواِ مْنکُم وَ عَمِلوا الصّاِلحات ليَسْـَتخِْلفَنَّهُمِْ فـي الارض کمـا اسَْتخلف اَّلذينِ من قبْلهم وِ ليمکننََّ لهُم ديَنهُم اّلذي ارتضيَ لهُم وَ لُيبَدَّلنَّهمِ منَ بعد خـوفهم اَمنا يَعبدوَنني لاُيشرکون بي شيئاً و من کفر بعدَ ذلک فاولِئکَ هُم الفاسِقون ؛ خدا بـه کسـاني از شما بندگان که (به خدا و حجّت عصر(ع )) ايمان آورند و نيکوکار گردند وعـده فرمـود کـه در زمين خلافتشان دهد، چنان که امم صالح پيامبران سلف را جانشين پيشينيان آن هـا نمـود و دين پسنديده آنان را تمکين و تسلط عطا کنـد و بـه همـه آنـان پـس از خـوف و انديشـه از دشمنان ايمني کامل دهد که مرا به يگانگي، بي هيچ شائبه ، شرک و ريا پرستش کنند و بعـد از آن هرکه کافر شود پس آنان به حقيقت همان فاسقان تبهکارند»، رسيدن بـه امنيـت از وعـده - هاي الهي به مؤمنان است و از اين طريق نيز امنيت تحقق مييابـد (رضـايي اصـفهاني، ٤٨:١٣٨٥).