چکیده:
با توجه به این که هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیلهای ارائه شده در زمینهی نقش کاربست فاوا در جریان آموزش و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران است، روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعهی آماری پژوهش حاضر را آثار مکتوب اعم از پایاننامهها و مقالات مندرج در سایتهای علمی ایران داک، مگ ایران، اس.آی.دی ، نورمگز و برخی از مقالات نمایه شده در مجلات در بین سالهای 94-87 تشکیل داده است، که از بین آثار انجام شده 57 پژوهش انتخاب و بعد از بررسیهای انجام شده 36 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم برای بررسی برگزیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک دو نرم افزار فراتحلیل و اکسل صورت گرفته است. به منظور بررسی آماری در بخش آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، و جهت ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده گردید. یافتههای پژوهش در بخش آمار توصیفی نشان میدهد، بیشترین مقالات از بین سالهای 91-92 انتخاب شدهاند. در بخش آمار استنباطی نیز نتایج نشان از سوگیری انتشار مطالعات اولیه دارند. همچنین یافتهها نشان میدهد که اندازه اثر تمامی پژوهشها به جز یک پژوهش در سطح 05/0 معنیدار میباشند، بنابراین بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با پیشرفت تحصیلی فراگیران رابطه معناداری وجود دارد. این مطلب مؤید نقش مؤثر فاوا بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در صورت کاربرد اصولی آنها در مدارس و دانشگاهها میباشد.
the purpose present research, analysis and synthesis analysis presented in the context of the application of ICT in teaching and learning is based on learners' academic performance, this research method is meta-analysis. The population scientific for this study constitue of the written works such as theses and articles in sites irandoc, magiran, sid and noormagz and some papers in indexed journals between years 87-94, that between the done works, 57 research chosed and after studies 36 research were chosen because they have necessary information to review. Data analysis was performed with the help of two soft ware CMA2 & EXCEL. In order to static study in descriptive statistics action used of frequency and percent frequency and in ferential static section, to calculate effect size used of hex and fixed effect and random effect model and in order to combination effects size were used of t vainer possible combination method. The findings of the descriptive statistics section show that most of the articles were selected from 91-92 years. In the inferential statistics section, the results also show a bias towards the initial studies. The results also show that the effect size of all studies except one is significant at the level of 0.05, so there is a significant relationship between ICT and academic achievement of learners. This confirms the effective role of ICTs in students' academic achievement if they are applied principally in schools and universities.
خلاصه ماشینی:
Breen, Lindsay, Jenkins, & Smith 4.
Owusu, Monney, Appiah, & Wilmot 3.
اميري (١٣٩٣) پژوهشي با عنوان «بررسي تأثير استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات نوين بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس فيزيک دوره متوسطه » با روش شبه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون با گروهاي شاهد و آزمايش انجام داده است .
نياز آذري، بهنام فر و اندي (١٣٩١) نيز در پژوهشي با عنوان «تأثير به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در يادگيري دانش آموزان ابتدايي» که به روش نيمه تجربي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام دادند، به اين نتيجه رسيدند که فناوري اطلاعات در افزايش يادگيري درس علوم و جغرافيا مؤثر بوده است .
1. meta-analysis اکثر پژوهش هاي مربوط به فراتحليل در ايران مربوط به حوزه هاي پزشکي و روان شناسي است ، اما در ارتباط با مباحث حوزه علوم تربيتي و بالأخص مباحث مربوط به يادگيري با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات تعداد اين گونه پژوهش ها انگشت شمار است ازجمله : خداداد حسيني و فتحي (١٣٩٠) پژوهشي با رويکرد فراتحليل و روش پژوهش تحليلي ـ توصيفي ٣٨٠ مطالعه انجام شده قبلي در زمينه آمادگي الکترونيکي کشور و اثربخشي کاربرد فناوري اطلاعات در بنگاه ها را موردبررسي قرار داده اند.
با در نظر گرفتن اين موضوع ، هدف اصلي اين پژوهش تعيين اندازه اثر ترکيبي مطالعات حوزه ي نقش کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات بر پيشرفت تحصيلي فراگيران در ايران با روش فراتحليل است .