چکیده:
با توجه به خسارات هنگفت و فراوان رانندگی در کشورمان نحوه جبران خسارت آن از
اهمیت برخوردار است و برای جبران زیانهای بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان
یا انقضای بیمه نامه» بطلان قرارداد بیمه» شناخته نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه» کسری پوشش
بیمه نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالت شرکت بیمه یا صدور
حکم توقف یا ورشکستگی بیمه گرء قابل پرداخت نباشد صندوق مسقلی به نام صندوق تامین
خسارتهای بدنی تاسیس شده است که میتوان در خصوص صندوق به این نکته اشاره کرد
زمانی صندوق جبران خسارت میکند که به هر دلیلی امکان پرداخت خسارت از طریق بیمه-
گر مسئولیت وجود نداشته باشد این تحقق به شیوه کتایخانهای و تحلیلی توصیفی و در ۷
مبحث نگارش یافته است. در این تحقیق تلاش شده است به ماهیت و مبانی و نحوه پرداخت
خسارات بدنی و ساختار صندوق تامین و مواردی که مشمول این صندوق قرار میگیرند اشاره
شود و در نتیجهگیری به پیشرفتهای قانونگذاری جدید نسبت به قانون قبلی اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: خسارت بدنی، بیمه مسئولیت بدنی، حوادث رانندگی، پرداخت خسارت بخش اول: کلیات برای جبران زیانهای بدنی وارد به اشخاص ثالث که موارد آن صراحتاً در ماده 21 (قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 20 اردیبهشت 1395) آمده است؛ به وضوح مسئولیت صندوق جبران خسارت بدنی را مشخص کرده است و همچنین از آنجا که بیشتر مردم اعتقاد دارند حیات انسانی بالاترین ارزش را دارد و نمیتوان خسارت وارد به جسم و جان را با خسارت وراد به مال یکسان دانست و به همین دلیل نظم حقوقی ناگزیر است برای ایمنی انسان ارزش بیشتری قایل شود و برای رسیدن به این هدف دست به تأسیس صندوقهایی مانند جبران خسارت بدنی بزنند در حقیقت میتوان گفت هدف از ایجاد صندوق تأمین جبران خسارت بدنی برای حمایت از آن دسته زیان دیدگانی است که بر اثر حوادث ناشی از رانندگی دچار خسارت شده و از طریق سیستم بیمهای امکان غرامت آن وجود ندارد افزون بر این، حمایت مالی از رانندگان و دارندگان خودرو مسئول حادثه و خانوادههای آنها اغلب از اقشار کم درآمد جامعه هستند و جلوگیری از زندانی شدن سرپرست خانواده به جهت عدم توانایی در پرداخت دیه زیاندیده تسریع در دادرسی و کمک رسانی سریع به زیاندیدگان اورژانسی از مهمترین اهداف صندوق مزبور به شمار میآید.