چکیده:
خوشبینی مدیران یک ویژگی شخصیتی است که بهعنوان داشتن باور مثبت در رابطه با هر یک از جنبههای یک پیشامد در شرایط عدم اطمینان تعریف میگردد. براساس پژوهشهای انجام شده در این حوزه، خوشبینی مدیران را میتوان ناشی از دو عامل انگیزههای اقتصادی و واکنش ذهنی افراد دانست که در ادبیات حسابداری به هر دو پرداخته شده است. در پژوهش حاضر مفهوم خوشبینی مدیران، عوامل زیربنایی آن و شاخصهای تعریف شده در ادبیات حسابداری، مالی و روانشناسی جهت اندازهگیری آن بحث و تلاش شده است تا با بیان مفاهیم مرتبط با هر دو نوع خوشبینی، خوشبینی در گزارشگری مالی، ارتباط خوشبینی، فرااعتمادی و استدلال انگیزشی بینشی جدید در ارتباط با مفهوم خوشبینی مدیران فراهم گردد.
Managers' optimism is a personality trait that is idefined as having a positive belief in each aspect of an event under uncertainty conditions. According to the researches in this area, managers' optimism can be arrised from two factors. One is the economic incentives and the other is people's mental response. In the present research, the concept of manager's optimism, its underlying factors, and the proxies used in the accounting, finance and psychology literature in order to measure it, are discussed. Finally a new insight about managerial optimism have been presented by describing concepts related to two type of optimism, optimism in financial reporting, and its relation with overconfidence and moltivated reasoning.
خلاصه ماشینی:
براساس پژوهشهای انجام شده در این حوزه، خوشبینی مدیران را میتوان ناشی از دو عامل انگیزههای اقتصادی و واکنش ذهنی افراد دانست که در ادبیات حسابداری به هر دو پرداخته شده است.
در پژوهش حاضر مفهوم خوشبینی مدیران، عوامل زیربنایی آن و شاخصهای تعریف شده در ادبیات حسابداری، مالی و روانشناسی جهت اندازهگیری آن بحث و تلاش شده است تا با بیان مفاهیم مرتبط با هر دو نوع خوشبینی، خوشبینی در گزارشگری مالی، ارتباط خوشبینی، فرااعتمادی و استدلال انگیزشی بینشی جدید در ارتباط با مفهوم خوشبینی مدیران فراهم گردد.
در تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مدیران و کارآفرینان خوشبین هستند و به این باور تمایل دارند که شوکهای منفی برای آنان نسبت به دیگران کمتر اتفاق میافتد [29].
هدف اصلی این پژوهش، ایجاد یک بررسی جامع از مفهوم خوشبینی مدیران شامل مبانی نظری موجود و شاخصهای اندازهگیری و شفافسازی این نکته است که خوشبینی مشاهده شده در گزارشات مالی صرفاً به خاطر انگیزههای اقتصادی که در ادبیات موجود به آن تأکید میشود نیست، بلکه میتواند ناشی از شخصیت ذاتی مدیران شرکتها نیز باشد.
برای مثال، گنگ و همکاران (2011)، شواهدی را یافتند که نشان میدهد خوشبینی موجود در پیشبینی سود مدیران ممکن است غیرارادی باشد.
شاخص دیگری که در ادبیات موجود برای اندازهگیری خوشبینی مدیران وجود دارد و در پژوهشهای داخلی اکثرا مورد استفاده قرار میگیرد، توسط لین، هو و چن (2005) ارائه شده است.
"Managerial optimism, overconfidence and board characteristics: towards a new role of corporate governance".
In the present research, the concept of manager's optimism, its underlying factors, and the proxies used in the accounting, finance and psychology literature in order to measure it, are discussed.