چکیده:
داستانهای حماسی که سرچشمهای از داستانهای اسطورهای هر کشوری است، مبناهایی در آن وجود دارد که تنها با بازشکافی شکل اسطورهای و شکافتن بنمایههای آن میتوان به راز و رمز آن پی برد. در این پژوهش، در پی پاسخ به این پرسش هستیم که هنگام لشکرکشی ایرانیان به تورانزمین برای کینخواهی سیاوش و مواجهه با فرود، فرزند سیاوش، با وجود حملۀ چند پهلوان ایرانی به فرود، چرا بیژن از بین آنان موفق به غلبه و سیطره بر فرود شد؟ آیا میتوان کشتهشدن قهرمان به دست خانوادۀ خود را با این فرضیه اثبات کرد؟ نگارنده در پی آن است تا با استفاده از الگوهای اسطورهای و مراجعه به اسطورهها و قصههای عامۀ گوناگون، با روش توصیفی ـ تحلیلی، به پرسشهای یادشده پاسخ دهد. مطابق فرضیۀ مدّ نظر، تنها سلاح کارگر بر افراد در برخی داستانها، ابزارهای خانوادگی آنان است.
Mythic reason for defeating Forod by Bijan Man has always tried to dominate nature and to rule or to accept nature in the form of beliefs of domination. The pattern of human design in beliefs is based on their own mental criteria, and therefore, we see human ideals in these attitudes With the difference that some people have used their imagination. The epic stories that originate from the mythical stories of any country can be understood by discovering the originality of the mythical story and putting together several other stories. In this research, we are looking for the answer to the question of why the Bijan conquer Forod and what is the mystery and mystery of killing the epic characters at the hands of his family? The author seeks to answer the above questions using descriptive and analytical mythical patterns. According to the hypothesis, the only weapon of labor on individuals in some stories is their own family tools. Key word: Sayyash Armor, Bijan, Myth, Epic
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، در پی پاسخ به این پرسش هستیم که هنگام لشکرکشی ایرانیان به توران زمین برای کین خواهی سیاوش و مواجهه با فرود، فرزند سیاوش ، با وجود حملۀ چند پهلوان ایرانی به فرود، چرا بیژن از بین آنان موفق به غلبه و سیطره بر فرود شد؟ آیا میتوان کشته شدن قهرمان به دست خانوادۀ خود را با این فرضیه اثبات کرد؟ نگارنده در پی آن است تا با استفاده از الگوهای اسطوره ای و مراجعه به اسطوره ها و قصه های عامۀ گوناگون ، با روش توصیفی ـ تحلیلی، به پرسش های یادشده پاسخ دهد.
فرزاد قائمی در مقالۀ «بررسی نمادپردازی «ببر بیان » رستم و جای گاه آن در میان دیگر ابزارهای نمادین و محافظت کننده در شاهنامه بر مبنای روی کرد اسطوره شناسی تحلیلی » ببر بیان رستم را با توجه به اسطوره ها، نمادپردازی و تحلیل کرده و جایگاه آن را در کنار سایر ابزارهای نمادین شاهنامه نشان داده که یکی از این ابزارها، زره سیاوش بوده است (قائمی، ١٣٩١: ٣٣)، اما نوشته ای که به صورت مستقل و بر پایۀ فرضیۀ نگارنده این داستان را تحلیل کرده باشد، ملاحظه نشد.
مختاریان با تکیه بر داستان های اساطیری، این پوشش را همان پوست ببر و واژۀ بیان را «ردایی که بر شانه اندازند» توصیف میکند (مختاری، ١٣٦٣: ١٤٢).