چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسیویژگیهایروانسنجیمقیاس اهداف پیشرفت، شامل بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی،به منظورآمادهسازی آزمون برایپژوهشهای روانشناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی است؛ نمونه پژوهش شامل400 دانشآموز (148پسر و 252 دختر) دورهی متوسطه در رشته های ریاضی– فیزیک و تجربی بودکهباروشنمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدندوبامقیاس اهداف پیشرفت الیوت، موریاما و پکران (2011) موردآزمونقرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد در تحلیل عاملی تأییدی، ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با دادهها دارد و شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تأیید میکنند. پایایی مقیاس با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی درمورد گروهنمونه محاسبه و تایید شد. به طور کلی، یافتههای تحلیل عاملی، تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این مقیاس در جامعه دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و میتوان جهت سنجش سطوح اهداف پیشرفت از آن استفاده کرد.
The purpose of this study was to investigate
the psychometric properties of self-construal
scale, including factor structure, reliability
and validity, in order to prepare the test for
psychologica research. The research is an
Applied-descriptive one. The sample
consisted of 400 students (148 boys and 252
girls) in high school in mathematical-physical
and experimental disciplines selected by
multi-stage random sampling and
achievement goals scales (Elliot, Murayama
& Pekrun, 2011) the test was conducted. The
results of this study showed that in the
confirmatory factor analysis, the structure of
the acceptable scale fitted with the data and
the fittest indicators of goodness confirm the
model. The reliability of the scale was
calculated and validated using Cronbach's
alpha coefficients and ordinal Theta in the
sample group. In general, the findings of the
factor analysis, almost similar to those of the
original culture and the validity and
reliability coefficients, were close to the
results of previous research. Therefore, it can
be concluded that this scale has a good
validity and reliability in the Iranian students
and can be used to measure achievement
goals levels.