چکیده:
در این تحقیق سعی شده با انجام یکسری مطالعات نظری در مورد « ارتباطات شبکهای سازمانی» و مطالعه میدانی در میان کارمندان
سازمان مرکزی دانشگاه علمی کاربردی» به بررسی عوامل موثر در ارتباطات شبکهای سازمانی بپردازیم. متغیرهای موجود در این
تحقیق مشارکت کنندگان (ویژگی های فردی و شخصیتی مشارکت کنندگان فناوری های اطلاعاتی (کیفیت وسله ارتباطی) و
زمینههای ارتباطی سازمان (عوامل محتوایی سازمان) می باشد که رابطه شان را با ارتباطات شبکه ای سازمانی (تعاملات اجتماعی و
تعاملات مشارکتی) مورد بررسی قرار می دهیم. بنابراین چند هدف عمده بر این تحقیق مترتب خواهد بود که عبارتند از:
۱-۱- بررسی رابطه بین مشارکت کنندگان و ارتباطات شبکه ای سازمانی.
2-1- بررسی رابطه بین فناوری های اطلاعات و ارتباطات شبکه ای سازمانی.
۳-۱- بررسی رابطه بین زمینه های ارتباطی سازمان و ارتباطات شبکه ای سازمانی.
به منظور تکمیل اهداف تحقیق و با بررسی متون فارسی و انگلیسی مرتبط با مفاهیم تحقیق, پرسشنامه ای با ۲۴ سوال طراحی و در
میان کارمندان سازمان مرکزی دانشگاه علمی و کاربردی توزیع شد. با استفاده از آزمون آلفای کورنباخ و انجام پیش آزمون مقدماتی و
رسمی، روایی و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. در مرحله بعد، با استفاده از آزمون رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام و
روش معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی به تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق پرداختیم که نتایج تحلیل
واریانس و آزمون آماری به کاربرده شده (نسبتF ) معنادار بودن همبستگی بین عوامل موجود در مدل یعنی X1 (مشارکتکنندگان,
فناوری اطلاعات و زمینه های سازمانی)، X2(ویژگی های شخصیتی کاربران IT )X3 (کیفیت ابزار ارتباطی مصرفی توسط
کاربران)، X4 (زمینه های سازمانی) و ارتباطات شبکه ای سازمانی (Y) را در سطح ٩۹ درصد تایید مینمود.
In this study, We want to know the most important factors to expanding networked organizational communication for making a model among employee of central office of Elmi – karbordy university. use material from “theoretical and field studies” in terms of “reference model for the implementation of networked communication”.To gain this kind of communication for conceptual model of our study we read the article and documents that are related with ore related with our study and then used the interview technique. after calculating the Choronbachs Alpha we distributed the questionnaire among our samples.finally we used the statistical software like Smart pls to designed the final model of our study. Empirical data resulted in correlation research method and step by step regression and structural equation mode with stepwise method show how “participants, information technology and communication contexts of organization” (X1), “characteristics factors of participants” (X2), “qualitative properties of IT” (X3) and “communication contexts in organization” (X4) caused “networked organizational communication (Y)”. We conclude, today networked organizational communication is important that can shift the most cooperation of people in communication contexts in organization and this argument evolve the new shape with development of information technologies. Thus, we should study the role of information technologies in network communication area with grandiose and forward thinking perspective and establish basic and fundamental structures for future until encourage cooperational interactions among people.